آیین پایانی جایزۀ کتاب سال با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

Rate this post

 

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

سیدمحمد حسینی

_x000D_

 

_x000D_

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)،‌ مراسم بيست و هشتمين دورۀ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و هجدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال، عصر ديروز، 19 بهمن ماه با حضور معاون اول رئيس جمهور،‌ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ معاون امور فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اهالی فرهنگ و قلم و برگزيدگان كتاب سال جمهوری اسلامی ايران در تالار وحدت برگزار شد.

_x000D_

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ‌وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين آيين با قرائت ابياتی در ابتداي سخنانش، گفت: منت خداي را كه ختم رسل و هادي سبل و انگيزه كل، كه لولاك علت خلقت افلاك و موجوديت خاك بوده است، معجزه‌اش از جنس اعجاز انبياء سلف نبود و در كف گذر ايام به سوهان نسيان نسود و مغبون افسون نشد! نه ناقه بود كه پی‌اش كنند و نه مسير نيل، كه طی‌اش كنند و نه احياء مرده بود كه به قدرت علم امروز شبيه سازی‌اش كنند! 

_x000D_

_x000D_

وي ادامه داد: و انه لكتاب عزيزٌ ـ لايأتيه الباطلُ من بينِ يَديَهِ و لا منْ خلفهِ تنزيلٌ من حكيمٍ حميدٍ . و اين كتابي است قطعاً شكست‌ناپذير كه هيچ‌گونه باطلي نه از پيش رو و نه از پشت سر به سراغ آن نمي‌آيد؛ چرا كه از سوي خداوند حكيم و شايسته ستايش، نازل شده است. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسامي همچنين گفت: آری اعجازش كتاب بود. نون و القلم و ما يسطرون . فرمود ما خود نگهدار اين كتابيم! كتابي كه اگر جن و انس متفق شوند كه مانندش را بياورند، هرگز نتوانند! عجبا! مخلوقي داعيه جاودانگي خود و كتابش را دارد، بگمانم به اعتبار موحد بودنش، بي‌خلل، زمانه را در مي‌نوردد و در به روي آسيب مي‌بندد! و حال آنكه ام‌الكتاب سخن خالق است. بگذريم و ره به اصل مطلب بريم و بخاطر بسپريم كه جانمان به زيور باوري آراسته است كه ستونش كتاب است. 

حسيني همچنين در اين سخنان شعرگونه اش گفت: جنيس ما ترك سيد رسولاني جناس، معرفت از اين مجاز آوردست ز طوف معرفت اينسان طبيب دواري حكيم بر تو از اينرو نماز آورده است الله اكبر كه رسول أمّي فرمود: دوروا مع كتاب الله حيثما دار هميشه با كتاب خدا باشيد هرجا كه مي‌رود. 

و ما تركش: كتاب الله و عترتي؛ كتاب صامت و كتاب ناطق كتاب محمل است. ضريبي از حق و باطل است. گاه سخن زائل است و گاه قيد فضائل! گاه گِل است و گاه دل! ميزان اعتبارش نيز سهمش از حق و باطل است. از نوع و جنسش باك نيست، ذات و صفاتش ملاك است! مثل الذين حملو التوريه ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفاراً و اين سوي ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتقين . هيچ ديني از تكريم فضائل و تقبيح رذائل سر باز نمي‌زند و دل نمي‌كند. 

وي تصريح كرد: ليكن به اقتضاي «لقد كرمنا بني آدم» هيچ آييني چونان اسلام اين گونه بر علم و دانش و اخلاق و حامل آن يعني كتاب حرمت قائل نيست و بر تعظيم آن مايل! اين كلام ابد دوام حضرت خير الانام در چهارده قرن پيش نشان از جايگاه علم و حاملان آن دارد كه «اطلبو العلم ولو بالصين» و چون امير كلام، شمشير زبان از نيام دهان بيرون مي‌كشد هيچ دلي نيست كه تسليم نگردد و تعليم نگيرد فرمود: «قيمه كل امرء ما يعلم» ارزش هر كس به اندازه چيزي است كه مي‌داند. 

وي با اشاره به عرصه كتاب و كتابخواني گفت: عمر چندين هزار ساله تنها با خواندن كتاب مقدور است. هرچه در مورد كتاب گفته شود در مورد كتابخواني صدچندان مي‌بايست بدان پرداخته شود. مسجد بي‌نمازگزار ظلم به خانه خداست. كتاب‌هايي با شمارگان اندك اگر روزگاري از فرهنگ اين سرزمين نازنين و مردم بلند آستان برزده آستين فاصله بگيرد و ذهنها براي مطالعه حوصله بيابد به آنچه رهبر فرزانه انقلاب بدان دلبسته است نزديك خواهيم شد و به هدف‌هاي متعالي رئيس‌جمهور محبوبمان دست خواهيم يافت. به اميد روزي كه انسان‌هاي اهل مطالعه نزد مردم بيش از اين احترام داشته باشند. 

وزير ارشاد در اين آيين پيشنهاد ديگري هم داشت: مناسب است در ايام هفته كتاب، «جشن مطالعه» را نيز براي نقش‌آفريني عموم مردم با محوريت كتاب‌هاي برگزيده برگزار كنيم. 

حسيني به جايزه كتاب سال نیز اشاره كرد و افزود: بيست و هشتمين دوره كتاب سال و هجدهمين دوره جايزه جهاني در حالي بر كرسي تحقق نشسته است كه مي‌رود توفيقات علمي و فن‌آوري ايران تحريم شده، چشم‌هاي حيران فضا و لب‌هاي حيرت‌گزاي دشمنان و دوستان را به ضيافت خوف و رجا دعوت كند. خوف براي دشمن و اميد براي دوست كه «محمد رسول‌الله و الذين معه اشداء علي الكفار، رحماء بينهم».

وي ادامه داد: سه ويژگي اين دوره، حضور هيات علمي، انتخاب كتاب برگزيده ايثار و شهادت و مهم‌تر از همه ايجاد محور ويژه قرآني در حوزه ترجمه، رنگ اين دوره را طيف‌آميز نموده است. 

از يكايك دست‌اندركاران كتاب سال، خصوصاً معاون محترم امور فرهنگي و دبير علمي آقاي حميدزاده و همكاران ايشان علي‌الخصوص اعضاي هيأت كتاب سال و داوران محترم و تمامي ياران و ياوران اين رخداد مهم فرهنگي كه آسايش خويش را وقف اين امر نموده‌اند، سپاسگزارم و اميدوارم شاهد ارتقاء و اعتلاي كم و كيف اين حركت تأثيرگذار باشيم. 

مراسم اختتامیه بیست‌وهشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، عصر امروز (۱۹ بهمن) در تالار وحدت برگزار شد.

_x000D_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *