از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر؛ آئین‌نامه «واگذاری ممیزی به ناشران» برای اجرا به وزارت ارشاد ابلاغ شد

Rate this post
_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ابلاغ دو آئین‌نامه اجرایی یکی آئین‌نامه موسوم به واگذاری ممیزی به ناشران قانون‌مدار و داوطلب انجام این کار و دیگری آئین‌نامه تمرکززدایی در بررسی کتاب و افزایش واسپاری این امر به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های کشور خبر داد.

_x000D_

شجاعی‌صائین در این باره به خبرنگار مهر گفت: این آئین‌نامه‌ها از سوی آقای مهدوی‌راد به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ابلاغ شده و ما هم در حال تهیه مقدمات اجرایی برای ابلاغ این آئین‌نامه‌ها به ناشران سراسر و همچنین ادارات کل فرهنگ و ارشا اسلامی در استان‌ها هستیم.

_x000D_

وی با بیان اینکه «به محض فراهم شدن مقدمات اجرایی آئین‌نامه‌ها، آنها را به صورت کامل و شفاف در سایت دفتر منتشر خواهیم کرد»، پیش‌بینی کرد این فرآیند تا سه هفته دیگر به انجام برسد و آئین‌نامه‌های یادشده برای اطلاع ناشران، روی سایت وزارت ارشاد (دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی) قرار گیرند.

_x000D_

به گفته مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس آئین‌نامه مربوط به واگذاری ممیزی به ناشران، چنانچه ناشرانی داوطلب بررسی آثار خود جهت دریافت مجوز نشر باشند، می‌توانند با تشکیل گروه‌های کارشناسی و پیشنهاد دادن آنها به هیئت نظارت بر ضوابط نشر، این کار را انجام دهند و در صورت اعلام نتیجه بررسی‌هایشان به دفتر کتاب، این به منزله نظر گروه‌های کارشناسی این دفتر تلقی خواهد شد و بر آن مبنا، مجوز صادر خواهد شد.

_x000D_

شجاعی صائین پیش بینی کرده که در فاز نخست ناشران دولتی و عمومی، استقبال بیشتری از این طرح به عمل بیاورند و ناشران خصوصی با احتیاط با آن برخورد کنند اما به مرور زمان آنها هم به این طرح و مشارکت در آن رغبت پیدا کنند.

_x000D_

همچنین به گفته وی و بر اساس آئین‌نامه دیگری که اخیراً از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ابلاغ شده و هدف از آن تمرکززدایی در بررسی کتاب و واسپاری بیشتر این کار به استان‌ها است، از این پس، کار بررسی کتاب – که در حال حاضر علاوه بر ستاد مرکزی در ادارات کل ارشاد 5 استان خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان انجام می‌شود – به سایر ادارات کل استانی البته در صورت وجود زیرساخت‌های لازم تسری خواهد یافت.

_x000D_

در حال حاضر و در فاز جدید، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خوزستان، گیلان، البرز و تهران برای بر عهده‌ گرفتن کار بررسی کتاب، اعلام آمادگی کرده‌اند که دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، مشغول بررسی شرایط استان‌های داوطلب است و پس از جمع‌بندی در این خصوص، نتیجه را به هیئت نظارت بر ضوابط نشر اعلام خواهد کرد و در صورت تائید، ادارات کل ارشاد در استان‌های یادشده نیز می‌توانند نسبت به بررسی کتاب‌ها و صدور مجوز برای آنها اقدام کنند.

_x000D_

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و مهمترین مصوبه آن را انتخاب حجت‌السلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد به عنوان رئیس و سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر عنوان کرد.

_x000D_

 

_x000D_

منبع‌:خبرگزاري مهر

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *