به مناسبت تأسیس نهضت سوادآموزی؛ بازخوانی یک کتاب از گنجینه مرکز نشر دانشگاهی

Rate this post
در جوامع در حال گذار، یکی از شاخص هایی که می تواند به خروج از حلقه فقر یاری رساند و با توانمندسازی جمعیت فعال کشور زمینه عدالت اجتماعی را مهیا کند، افزایش نرخ سواد و بالابردن میانگین آن است. با این حال، آموزش بزرگسالان در کشورهای جهان سوم به دلیل کمبود امکانات، بودجه و نیروی انسانی در برابر آموزش کودکان از اهمیت کمتری برخوردار بوده است. در ایران نیز همواره با این مسأله مواجه بوده ایم و به دلیل بی توجهی دولت ها به امر خطیر آموزش بزرگسالان، مسئولان اقدامات جدی برای ریشه کن کردن بی سوادی بزرگسالان نکرده اند. پس از پیروزی انقلاب و بر اساس آموزه های دینی، آموزش بزرگسالان بیشتر مورد توجه قرار گرفت و سازمان نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ برای آموزش بزرگسالان و کودکان بازمانده از تحصیل مناطق محروم تشکیل شد که تاکنون این مسئولیت را به صورت مداوم و متمرکز زیر نظر وزارت آموزش و پرورش بر عهده داشته است.
عواقب ناگوار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمعیت کم سواد و بی سواد بزرگسالان ایجاب می کند زمینه های مبارزه با آن فراهم شود و گام نخست آن، آموزش علمی و مناسب مدرسان برای تدریس است. از این رو، مرکز نشر دانشگاهی در سال ۱۳۶۲ تدوین کتابی با موضوع آموزش بزرگسالان را در دستور کار قرار داد و در مرداد ماه همان سال با درخواست نگارش کتابی به نام «روش های سوادآموزی بزرگسالان» از سوی دکتر زهرا صباغیان موافقت کرد. نخستین چاپ کتاب در شش فصل با عناوین «آموزش بزرگسالان، پدیده حیاتی قرن ما»، «خصوصیات بزرگسالان و تفاوت آموزش آنها با خردسالان»، «روش های تعلیم مهارت خواندن و نوشتن»، «سوادآموزی با تکیه بر ابعاد عملی خواندن و نوشتن»،  «سوادآموزی با تأکید بر ابعاد اجتماعی و آگاه سازی» و «نقش و رسالت دولت در پیشبرد اهداف سوادآموزی بزرگسالان» منتشر شد. این ویراست در ۱۱ چاپ با بیش از ۳۰ هزار نسخه منتشر و توزیع شد و ویراست جدید کتاب به درخواست نویسنده برای گنجاندن مسائل مرتبط با شیوه های نوین آموزشی و فضای مجازی در سال ۱۳۹۳ به چاپ رسید. این ویراست نیز تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است و در مجموع ۱۵ چاپ از این کتاب با بیش از ۳۲ هزار نسخه در سراسر کشور توزیع شده است.
علاقمندان می توانند این کتاب را از فروشگاه اینترنتی مرکز نشر دانشگاهی و همچنین فروشگاه این مرکز به نشانی تهران، خیابان انقلاب، روبروی سینما سپیده تهیه کنند.
مرکز نشر دانشگاهی سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی را به همه مدرسان و محصلان این نهضت عظیم تبریک می گوید و آن را گام مؤثری در توسعه فرهنگی و عدالت اجتماعی می داند.
a1652721ee124d7cad3925101dc5f47d.jpg
b62d045704174640abec71dfc7a3636b.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *