متن مصاحبه دکتر طهرانچی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

Rate this post
_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 
   
   
   

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

کارشناس برنامه: با توجه به نوع فعالیت مرکز نشر دانشگاهی در زمینه نشر که عموم حوزه‌های تخصصی دانشگاهی را پوشش می‌دهد، لطفاً بفرمائید مرکز نشر در نمایشگاه کتاب با چند عنوان کتاب جدید حضور دارد؟

_x000D_

دکتر طهرانچی: مرکز نشر دانشگاهی -با سه دهه سابقه در عرصه نشر دانشگاهی کشور- را می‌توان از اولین مولودهای انقلاب عرصه فرهنگی نام برد. ما امسال 36 عنوان کتاب چاپ اول را در حوزه‌های ادبیات، علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی عرضه کردیم و در اکثر این حوزه‌ها بالغ بر 1400 کتاب منتشر شده است که مرکز نشر با این میزان کتابهای چاپ شده به پیشواز مردم فرهیخته در نمایشگاه کتاب آمده است.

_x000D_

– مرکز نشر دانشگاهی چه تسهیلات ویژه‌ای را برای دانشجویان در نمایشگاه کتاب فراهم کرده است؟

_x000D_

– ما مقیدیم که کتابها را به صورت نمایشگاهی عرضه کنیم نه فروشگاهی، چون در نمایشگاه، ناشر با مخاطبان اصلی حوزه نشر رو در رو می‌شود و نوع نگاه و نوع نیاز این مخاطبان برداشتهای بسیار مناسبی برای توشه یک ساله حرکتهای رو به‌جلو یک ناشر خواهد بود.

_x000D_

– لطفاً در خصوص پروژه‌های مرکز نشر و بحث دیجیتالی کردن کتابهای درسی و همچنین سه طرح شعف،سنم و آمال برای بینندگان محترم برنامه توضیحاتی بفرمائید؟

_x000D_

– فناوری اطلاعات فضای جدیدی را برای ناشران ایجاد کرده تا ارتباط مخاطبان با مراکز نشر محدود به این مدت 10 روزه نمایشگاه نباشد. در طرح شعف که همان “شبکه عرضه فراگیر کتاب دانشگاهی” است برای تمامی دانشگاهها و مراکز پژوهشی فضایی را فراهم آوردیم تا در آن فضای مجازی کتابهای دانشگاهی عرضه شوند و در حال حاضر این امکان را با کارتهای اعتباری با عنوان یک کلیک، یک کتاب فراهم آوردیم. این کارتها نه تنها در سطح کشور در دسترس می‌باشند بلکه سعی بر آن است که با رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور نیز توزیع شوند تا مخاطبان در سراسر دنیا به کتابهای علمی کشور از طریق شبکه شعف به آدرس www.bookiup.ir دسترسی داشته باشند.

_x000D_

در عرصه مجلات پژوهشی نیز رشد خوبی صورت گرفته است؛ منتها، این رشد بصورت انفرادی بوده که با تلاش مرکز نشر و با الگوگیری از ناشران بزرگ دنیا طرحی با نام “سامانه نشر مجلات علمی در کشور”، سنم راه‌اندازی گردید.

_x000D_

در طرح آمال “آموزش الکترونیکی رساله نویسی”هم سعی شده فارسی نویسی صحیح آموزش داده شود تا دانشجویان ارشد و دکتری در رساله خود فارسی را صحیح بنویسند. در طرح آمال که بعد از اتمام نمایشگاه رونمایی خواهد شد، یک دوره آموزشی 64 ساعته از طریق آموزش الکترونیکی تهیه شده و به طور گسترده سالانه 10 هزار دانشجو را تحت آموزش خود قرار می‌دهد.

_x000D_

– سیاست مرکز نشر دانشگاهی برای نشر کتاب چه تعداد کتاب در سال است؟

_x000D_

– با توجه به نوع نگاه مرکز نشر و بحث فارسی نویسی و ویراستاری در نظر داریم برای هر سال 40 عنوان کتاب منتشر کنیم که البته 40 درصد از این تعداد را کتابهای تألیفی در برمی‌گیرد چرا که در زمینه نشر دانشگاهی باید حرکتی جدی در کشور صورت گیرد.

_x000D_

 – در بحث ویرایش و استانداردسازی، مرکز نشر چه معیاری دارد؟

_x000D_

– همانطور که در کشور نظام‌نامه مهندسی سازماندهی شده است در بحث ویراستاری هم باید نظام‌نامه‌ای سازماندهی شود که بر این اساس، مرکز نشر دانشگاهی در سال 90 نظام‌نامه‌ای را برای ویرایش منتشر خواهد کرد که منجر به فارسی‌نویسی صحیح در کتابها می‌شود.

_x000D_

مجتبی گلستانی: امیدوارم هر اتفاقی که در مرکز نشر روی می‌دهد موجب ارتقای ایران و خصوصاً زبان فارسی شود.         

_x000D_

با تشکر از جناب آقای دکتر طهرانچی که در این بحث شرکت نمودند.

_x000D_

شبکۀ جهانی جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *