متن مصاحبه دکتر محمد مهدی طهرانچی، ریاست محترم مرکز نشردانشگاهی، با رادیو تهران برنامه جام ارک

Rate this post
_x000D_ _x000D_ _x000D_

_x000D_
_x000D_

                                                          بسم الله الرحمن الرحیم

_x000D_


_x000D_

_x000D_

نظرتان در مورد  بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چیست؟

_x000D_

_x000D_

در مقدمه باید بگویم که نمایشگاه کتاب در کشور ما شاید بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی حول محور کتاب باشد. طی ده روز ذهن‌ همۀ کتاب‌دوستان به سمت کتاب می‌رود و میزان بازدیدها و حضور مردم در حقیقت فضایی را ایجاد می‌کند که برای دست‌اندرکاران نشر (چه مؤلفان و چه ناشران و چه مسئولان) ایجاد  مسئولیت می‌کند. مردم مشتاق علی‌رغم همۀ مشکلات می‌آیند و به دنبال کتاب مورد نظرشان می‌گردند. این را باید قدر دانست و برای آن باید بسیار بیشتر از اینها وقت گذاشت و به این فکر بود که در نمایشگاه بعدی مشکلات آنها را کمتر کرد.

_x000D_

عرضه آخرین حلقۀ اصلی نشر است و نمایشگاه کتاب در حقیقت این حلقۀ آخر را ایجاد می‌کند. اما نمایشگاه به فروشگاهی بزرگ تبدیل شده است. در نمایشگاه باید خصوصیات تجمیعی هم به وجود آید و نباید فضای نمایشگاه را به فروشگاهی محض تبدیل کرده و به همۀ ناشران فضایی داد تا بیاید مجموعۀ آثار خود را عرضه کنند و باید دربارۀ کار‌کرد نمایشگاهی فکری اساسی کرد و این بحث بسیار جدی است.

_x000D_

اما نمایشگاه امسال مشکلات خاص خودش را دارد که در سالهای پیش وجود نداشت. در مرکز نشر دانشگاهی برای نمایشگاه امسال از یک ماه پیش از شروع نمایشگاه جلسات متعددی در مورد شیوۀ عرضۀ کتاب برگزار کردیم و پس از  بحثهایی بسیار در مورد نحوۀ حضور برنامه‌ریزی کردیم. مثلاً، برای اولین بار بحث کارت کتاب و نمایشگاهی‌کردن غرفه را مطرح و اجرا کردیم. ولی وقتی وارد فضای نمایشگاه امسال شدیم متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدیم.

_x000D_

مشکل اول وضع چادرها و شرایط جوی فصل بهار است که مشکلات فراوانی را هم برای ناشران و هم برای بازدید‌کنندگان به ‌وجود آورد.

_x000D_

بحث دیگر کارتهای یارانه‌ای است که به دانشجویان داده‌اند تا بتوانند از ایستگاهها و دستگاههای کارت‌خوان استفاده کنند. متأسفانه دستگا‌ههای کارت‌خوان چند روز قطع بود و دانشجویان نمی‌توانستند از کارتها استفاده کنند.

_x000D_

وقتی نمایشگاهی بیست‌و‌سه سال تشکیل می‌شود و قرار است آن را غرفه‌ای برگزار کنیم، با چیدمان این نمایشگاه به‌ صورت غرفه‌ای موافق نیستم. محل مرکز نشر و هر انتشاراتی دیگر نباید تغییر کند به نحوی که بازدید‌کنندگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ناشر مورد نظرشان برسند. اگر هر سال غرفۀ هر ناشر تغییر کند، پیدا کردن غرفۀ مرکز نشر دانشگاهی خودش یک معضل و مسئله می‌شود و امسال راهنمایی و اطلاع‌رسانی به مراجعان وضعیت بدی دارد و بازدیدکنندگان نمی‌توانند ناشر مورد نظر خود را راحت پیدا کنند.

_x000D_

البته، دست‌اندرکاران بسیار زحمت می‌کشند. در این شکّی نیست، ولی نظر من این است که این حرکت مردم در‌ خور قدردانی بیشتری است.

_x000D_

در حال حاضر، قرار است اقتصاد دانش‌بنیان شود و یکی از بحثهای اقتصاد دانش‌بنیان این است که باید قدر کتاب را دانست. پیشنهاد من برای نمایشگاه این است که باید نمایشگاه را موضوعی کنیم یعنی باید کتابهای هر رشته در کنار هم باشد.  فیزیک، شیمی و …  آن موقع است که تفاوت کتابها معلوم می‌شود و می‌توان به‌راحتی دید که برای هر کتاب چقدر کار شده است.

_x000D_

 

_x000D_

لطفاً در مورد مرکز نشر دانشگاهی قدری توضیح دهید. در حال حاضر مرکز نشر دانشگاهی در چه جایگاهی قرار دارد؟

_x000D_

مرکز نشر دانشگاهی در سال1359 بنا به ضرورتی که بود ایجاد گردید و امسال سال سی‌ام تولد مرکز نشر دانشگاهی است. مرکز نشر در جهت دو هدف اساسی حرکت می‌کند: 1. تأمین منابع علمی، 2. پاس ‌داشتن زبان فارسی علمی.

_x000D_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *