مراسم تودیع و معارفۀ ریاست مرکز نشر دانشگاهی برگزار شد

Rate this post

   

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

   
   
   
   

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 

_x000D_

مراسم تودیع دکتر محمدمهدی طهرانچی و معارفۀ دکتر بهمن حاجی­پور روز شنبه 20خرداد 91 با حضور دکتر محمد مهدی­نژاد در ساختمان شمارۀ 2 مرکز نشر دانشگاهی برگزار شد.

_x000D_

ابتدا دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس سابق مرکز نشر دانشگاهی با بیان خلاصه‌ای از فعالیتهای  3 سالۀ خود گفت: ریاست مرکز نشر دانشگاهی زمانی به من محول شد که دامنگیر مشکلات بسیاری بود و تلاش ما در این مدت این بود که پس از مرتفع‌کردن مشکلات، زمینۀ ارتقای فضای موجود را ایجاد کنیم.

_x000D_

وی با اشاره به اینکه مرکز نشر دانشگاهی نخستین ناشر کتابهای دانشگاهی در کشور بود و مدتهای مدید رقیبی در عرصۀ نشر دانشگاهی نداشت، فضای روزهای نخست مرکز نشر دانشگاهی و شکوه آن دوران را یادآور شد و بیان داشت: مرکز نشر دانشگاهی زمانی بنا نهاده شد که هیچ‌ یک از ناشران خصوصی پا به عرصه نگذاشته بودند، اما امروز حضور ناشران خصوصی، حوزۀ نشر و بخصوص نشر دانشگاهی را به کارزاری پرچالش و پررقابت بدل کرده است.

_x000D_

طهرانچی افزود: ما در طی 3 سال گذشته تلاش کردیم با تکیه بر سوابق علمی و عملی گذشته مرکز نشردانشگاهی و با در نظر گرفتن پیشینۀ درخشانش در حوزۀ نشر کتابهای دانشگاهی برای حفظ خود در کارزار رقابت، تغییراتی هم در رفتار سازمان و هم در ساختار آن ایجاد کنیم. در این راستا، اولین قدمی که برداشتیم، چاپ کتابهایی بود که سالیان زیادی از چاپ بازمانده بودند و سعی کردیم از این طریق اعتماد از دست رفته را به مرکز نشر دانشگاهی بازگردانیم.

_x000D_

رئیس سابق مرکز نشر دانشگاهی سپس از گام‌های جدیدی که مرکز نشر دانشگاهی در حوزۀ فناوری برداشت یاد کرد و اذعان داشت: باتوجه به رقابت تنگاتنگی که بین ناشران در جریان بود، مرکز نشر دانشگاهی به عنوان سازمانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی‌توانست تنها با تکیه بر چاپ و نشر کتابهای دانشگاهی به کار خود ادامه دهد، بنابراین برای ادامه حیات خود، همراه با رشد و توسعه تکنولوژی، نیازمند حضور در سایر حوزه‌های علمی – پژوهشی بود. به همین دلیل، ما به راه‌اندازی طرحهای شعف برای فروش کتابهای دانشگاهی، سنم برای عرضه و ایجاد بانک جامع مقالات علمی- پژوهشی و آمال برای آموزش الکترونیکی رساله‌نویسی اقدام کردیم.

_x000D_

پس از ایشان، دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سخنرانی پرداخت.

_x000D_

محمد مهدی‌نژاد با تقدیر از زحمات دکتر محمدمهدی طهرانچی گفت: حوزۀ نشر، حوزۀ تخصصی دکتر طهرانچی نبود و ایشان تنها برحسب وظیفه‌ای که از سوی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری به ایشان محول شد این مسئولیت را برعهده گرفتند و با خدماتی که در این 3 سال ارائه کردند به همگان نشان دادند که به حق انتخاب شایسته‌ای برای موقعیت بحران زده مرکز نشر دانشگاهی در آن مقطع زمانی بودند و توانستند علاوه بر کاهش هزینه‌ها، خدمات جدیدی را همگام با توسعه فناوری‌های نوین به جامعۀ علمی کشور ارائه دهند.

_x000D_

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در ادامه افزود: باتوجه به انگیزه‌های تأسیس مرکز نشر دانشگاهی باید به دنبال راه‌حل‌های مطلوبی برای بقا و رشد آن بود. وظیفۀ دولت به هیچ عنوان رقابت با بخش خصوصی نیست، مگر در مواردی که بخش خصوصی توان حضور در آن عرصه را نداشته باشد و یا اینکه به دلیل حساسیت استراتژیک آن موضوع، اجازۀ فعالیت را نداشته باشد. با درنظر گرفتن مجموعۀ این عوامل، مرکز نشر نمی‌تواند تمامی توان و توجه خود را تنها صرف مقولۀ چاپ کتاب کند و بخش خصوصی نیز به تنهایی و بدون حمایت‌های دولتی می‌تواند از عهدۀ این مقوله برآید. بر همین اساس است که انتظارات ما از مرکز نشر دانشگاهی در بخش وزارت، بیش از انتشارات خصوصی است و مرکز نشر دانشگاهی باید بتواند در سایر مقوله‌های علمی – پژوهشی همگام با توسعه فناوری، خوش بدرخشد.

_x000D_

دکتر بهمن حاجی‌پور رئیس جدید مرکز نشر دانشگاهی سخنران بعدی مراسم تودیع و معارفه بودند که پس از عرض ادب و احترام به حضار و سپاس و قدردانی از دکتر طهرانچی و خدمات ارزندۀ ایشان، شماری از اهداف و چشم‌اندازهای آیندۀ مرکز نشر دانشگاهی را برشمردند: مهم‌ترین وظیفۀ ما در مرکز نشر دانشگاهی این است که این مرکز را به جایگاهی که شایستۀ آن است بازگردانیم و این کار میسر نمی‌شود مگر با راه‌اندازی یک نظام مدیریتی راهبردی برای بازتعریف فلسفۀ وجودی، مأموریت و چشم‌انداز آتی مرکز نشر دانشگاهی. بازتعریف نحوۀ عمل آن متناسب با تحولات شکل گرفته در پیرامونمان و در نهایت تعیین راهبرد مشخصی برای فعالیتهای آینده و ترسیم چشم اندازی برای آن.

_x000D_

حاجی‌پور از فضای رقابتی شدید و پرتلاطمی که در حوزۀ نشر در جریان است خبر داد و گفت: بی تردید، افتخار مرکز نشر دانشگاهی، در نثر فاخری است که در نگارش و چاپ کتابهای خود در پیش گرفته است بنابراین لازم است با بهره‌گیری و سودجویی از این ویژگی برجسته و منحصربه فرد، فضای تعامل با ناشران بین‌المللی و اسلامی را گسترش دهیم و در برقراری ارتباط با آنها، گام‌های مؤثری برداریم اما این امکان فراهم نمی‌شود مگر با همکاری و مساعدت کارکنان این مجموعه.

_x000D_

وی در پایان افزود: کارکنان هر سازمان، بزرگترین سرمایۀ آن محسوب می‌شوند و ما در پی این هستیم که به یاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شرایط بهتر و مطلوبتری را برای این سرمایۀ عظیم ایجاد کنیم، و همواره بر این باوریم که افزایش رضایتمندی کارکنان، در کیفیت کار و بهره‌وری آنان تأثیر مستقیم دارد.

_x000D_

با اتمام سخنان ایشان، مراسم تودیع و معارفۀ آغاز شد و پس از قرائت متن لوح‌های تودیع و معارفۀ توسط مهندس قادری‌فر، دکتر مهدی نژاد به نمایندگی از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری با سپاس و قدردانی از تلاشهای صادقانۀ دکتر طهرانچی، حکم تودیع و هدیه ای به رسم یادبود تقدیم ایشان کردند. پس از آن نیز، حکم ریاست دکتر حاجی‌پور نیز با آرزوهای توفیق و سربلندی توسط معاونت پژوهشی به ایشان تقدیم شد.

_x000D_

در خاتمۀ مراسم، دکتر فرازمند به نمایندگی از کارکنان مرکز نشر دانشگاهی لوح سپاس و هدیه‌ای به رسم یادبود و قدردانی از تلاشهای بی‌وقفه دکتر طهرانچی تقدیم ایشان کردند.

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *