کتاب هندسه‌های اقلیدسی و نااقلیدسی و بسط آن منتشر شد

1.5/5 - (2 امتیاز)
_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 

_x000D_

هندسه‌های اقلیدسی و نااقلیدسی و بسط آن، تألیف ماروین جی گرینبرگ، ترجمۀ محمدهادی شفیعیها منتشر شد.

_x000D_

در این کتاب هندسه نااقلیدسی و تنظیم مجدد مبانی هندسه اقلیدسی پس از آن، به صورت داستانی پرماجرا و دلکش عرضه می‌شود. این راز که چرا اصل توازی اقلیدسی را نمی‌توانستند ثابت کنند، در طی 2000 سال در پرده ابهام مانده بود تا اینکه هندسه نااقلیدسی کشف و مدلهای اقلیدسی آن عدم امکان چنین اثباتی را آشکار ساختند. این کشف مفهوم سنتی هندسه را به عنوان توصیفی صحیح از فضای فیزیکی در هم ریخت. بیش از همه، تحت تأثیر مبانی هندسه داویت هیلبرت، اندیشه جدیدی پدید آمد که در آن وجود هندسه‌های یکسان سازگار بسیاری مورد قبول واقع شد، و هر کدام یک نظام منطقی صوری محض بود که می‌توانست برای مدل‌سازی واقعیت فیزیکی سودمند باشد یا نباشد. آلبرت اینشتین می‌گوید که بدون این اندیشه جدید هندسه، نمی‌توانسته است نظریه نسبیت خود را ارائه دهد.

_x000D_

کتاب حاضر برای چند گروه از دانشجویان مفید است. برای معلمان هندسه دبیرستانها و دانشکده‌ها مبانی هندسه اقلیدسی و مقدمه‌ای از هندسه هذلولوی (با اتکا به مدلهای اقلیدسی آن) به روشی دقیق ارائه شده است. برای دانشجویان رشته‌های علوم نظری تاریخ و استلزامهای فلسفی کشف هندسه نااقلیدسی ذکر شده است، برای دانشجویان رشته ریاضی، علاوه بر آموزش مشروح هندسه تبدیلی و مثلثات هذلولوی، تمرینهای چالش‌برانگیز، که با کمال تأسف، بیشتر متنهای درسی ریاضی فاقد آنها هستند، با یک دید تاریخی آورده شده است.

_x000D_

کتاب «هندسه‌های اقلیدسی و نااقلیدسی و بسط آن»، شامل 10 فصل با عناوین «هندسه اقلیدسی»، «منطق و هندسه وقوع»، «بنداشتهای هیلبرت»، «هندسه نتاری»، «تاریخچه اصل توازی»، «کشف هندسه نااقلیدسی»، «استقلال اصل توازی»، «استلزامهای فلسفی»، «تبدیلهای هندسی»، «قضایای دیگر در هندسه هذلولوی» است.

_x000D_

کتاب «هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی و بسط آن در503 صفحه و قیمت108000 ریال در اختیار علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گرفته است.

_x000D_

 

_x000D_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *