گره کور «معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان» پس از 13 سال باز شد

Rate this post

 

_x000D_

مناظره با موضوع بررسی وضعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور با حضور حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، همایون امیر‌زاده مشاور فرهنگی و اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی این وزارتخانه و در حضور خبرنگاران رسانه‌ها به ابتکار خبرگزاری مهر و در محل این خبرگزاری در تهران برگزار شد.

_x000D_

در این نشست، حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به قانون مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان و نیز آئین‌نامه اجرایی آن، گفت: در آئین‌نامه تنظیم شده سابق، کتابفروشان خارج از بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم دیده شده بود و در واقع تنها کتابفروشی‌هایی معاف از مالیات بودند که ناشر کتاب‌های خودشان باشند.

_x000D_

وکیلی: سازمان امور مالیاتی در تمام این 13 سال تنها به دنبال آئین‌نامه‌ای مشخص برای اجرای قانون بوده نه تفسیر آن

_x000D_

وی با اشاره به جلساتی که در روزهای پایانی دولت قبل و در حضور رئیس جمهور سابق به همین منظور برگزار شد، افزود: ما همان زمان هم گفتیم که این مسئله و وعده‌ای که داده می‌شود، باید در قالب یک آئین‌نامه مشخص گنجانده شود و کارگروهی برای آن تشکیل شود. در هر حال بررسی‌های بسیاری صورت گرفت و نهایتاً به اینجا رسید که کسی را که صرفاً کتاب می‌فروشد و همچنین کار تاسیس کتابخانه عمومی به عنوان انجام یک «فعالیت فرهنگی» به حساب بیاید.

_x000D_

معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: در جلسه‌ای که در ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد و نیز صنف اتحادیه ناشران و کتابفروشان برگزار کردیم، کتابفروشان به رسته «فعالیت‌های فرهنگی» انتقال یافتند و نامه مربوط به این اصلاحیه به امضای آقای عسگری (رئیس سازمان امور مالیاتی) هم رسید.

_x000D_

وکیلی گفت: بنا بر این جدول جدید مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیات تنظیم شد و ما قصد داشتیم همین امروز (چهارشنبه) آن را برای تائید نهایی به وزارت ارشاد ارسال کنیم که اعلام کردند باید فهرست برخی دیگر از مشاغل دیگر در رسته‌های سینمایی و هنری تنظیم و به صورت یکجا برای اخذ امضای نهایی وزیر ارشاد، ارائه شود.

_x000D_

وی در واکنش به انتقاد محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در همین جلسه که «مسئولان سازمان امور مالیاتی تا پیش از این از آئین‌نامه مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، تفسیرهای مختلفی داشته‌اند که در نهایی منجر به اجرا نشدن کامل آن شده است» گفت: ما در سازمان امور مالیاتی تا الان هیچ تفسیری از این قانون نداشته‌ایم و تنها به دنبال تدوین آئین‌نامه مشخصی بوده‌ایم که بتواند به ما اجازه اجرای این قانون را بدهد. همین.

_x000D_

معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی بار دیگر تاکید کرد که بر اساس اصلاحیه جدید در خصوص معافیت مالیاتی کتابفروشان، تنها بخش فروش کتاب یک کتابفروشی از پرداخت مالیات معاف است و فروش سایر اقلام اعم از نوشت افزار و لوازم التحریر و … کمافی السابق مشمول مالیات است.

_x000D_

آموزگار: تعارض‌های به وجود آمده در قانون مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان باید برطرف شود

_x000D_

در این جلسه محمود آموزگار هم ضمن تشریح پیشینه و سیر تاریخی معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در متون قانونی، از آنچه تلاش‌های پیگیرانه شخص حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرایی شدن قانون مربوط به این صنف قدردانی کرد و همچنین خواستار بازگشت ناشران از بند «ب» ماده 139 قانون مالیات‌هیا مستقیم به بند «ج» – مثل سابق – شد و با بیان اینکه قرار گرفتن ناشران در این بند، یک تعارض حقوقی و قانونی است، گفت: چنانچه این تعارض حل نشود، ناشران همچنان در معرض اخذ مالیات خواهند بود.

_x000D_

در این نشست همچنین لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد از تنظیم جدول مشاغل مصداق معافیت مالیاتی در حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و علت تاخیر در انجام این کار را هم حضور نیافتن نماینده سازمان سینمایی وزارت ارشاد در جلسه مربوطه خبر داد و در عین حال گفت: جدول یادشده گستره مشمولان معافیت مالیاتی را در رسته‌های فرهنگی و هنری بیشتر می‌کند و به محض نهایی شدن دایره شمول این معافیت در مورد شغل‌های سینمایی، جدول یادشده تنظیم و برای ابلاغ خدمت وزیر ارشاد تقدیم خواهد شد.

_x000D_

حیدری: جدول کامل مشاغل فرهنگی مصداق معاف از پرداخت مالیات، هفته آینده نهایی خواهد شد

_x000D_

وی همچنین با استقبال از روحیه باز وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص معافیت مشاغل فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات، از پیگیری مصرانه علی جنتی در این خصوص و دستور کتبی وزیر ارشاد به او (مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد) خبر داد و پیش بینی کرد این جدول طی هفته آینده تنظیم و به وزرای یادشده ارائه شود.

_x000D_

حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور هم در این بخش ضمن تاکید بر اظهارات این مقام مسئول در وزارت ارشاد و تائید جدول یادشده، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی آئین‌نامه مربوطه را طوری تنظیم کرده که خیلی از مشکلات اهالی فرهنگ و هنر در خصوص مالیات از سال 1387 به این طرف حل خواهد شد و در واقع نگاه این است که تا جایی که قانون اجازه می‌دهد در این زمینه به نفع صنوف فرهنگی کار شود. به علاوه سازمان نگاه ویژه‌ای به بحث تولید دارد و حداکثر همراهی را با این بخش تاکنون انجام داده و می‌دهد.

_x000D_

در این جلسه همچنین همایون امیرزاده مشاور فرهنگی و اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در هفته سوم مرداد جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان امور مالیاتی، ناشران و کتابفروشان و نیز نمایندگان اصحاب رسانه – که به گفته وی بدون پیگیری آنها این معضل در اینجا ختم نمی‌شد – در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ما امروز آمده‌ایم تا از یک موفقیت بزرگ در عرصه فرهنگی رونمایی کنیم.

_x000D_

وی با قدردانی از ابتکار خبرگزاری مهر در برپایی این نشست، یادآور شد: خوشبختانه علیرغم قرائت‌های مختلف و متنوعی که در بحث معافیت مالیاتی وجود داشت که متاسفانه باعث اسطکاک‌هایی هم شده بود، این موضوع با همراهی هر دو طیف به سرانجام رسید و کتابفروشان هم از پرداخت مالیات معاف شدند.

_x000D_

امیرزاده: هیچ گاه احساس نکردیم که سازمان امور مالیاتی مقابل ما قرار دارد

_x000D_

امیرزاده گفت: ما در طول مئدت فعالیت کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور، هیچ گاه احساس نکردیم که سازمان امور مالیاتی در مقابل ما قرار دارد و این دغدغه 12 ساله سرانجام با پیگیری‌های وزارت ارشاد، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سازمان امور مالیاتی برطرف شد.

_x000D_

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور سپس از تنظیم «آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» با همکاری معاونت امور فرهنگی و اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد خبر داد و با تاکید بر اینکه در پی همکاری‌های مناسب سازمان امور مالیاتی و موافقت این سازمان با معافیت مالیاتی کتابفروشان، گفت: ما باید راهکاری قانونی جهت اجرای معافیت مالیاتی کتابفروشان همانند ناشران پیدا می‌کردیم.

_x000D_

این مقام مسئول در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در تبیین این راهکار یادآور شد: از آنجا که در متون قانونی و اساسنامه تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظایف آن، هیچگونه سابقه قانونی در خصوص تفویض اختیار  صدور مجوز کتابفروشی‌ها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای دیگری مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و یا نهاد صنفی دیگری وجود نداشت و از آنجا که بهره‌مندی فعالان این صنف از معافیت مالیاتی، نیازمند داشتن مجوز از وزارت ارشاد است، لذا ما آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها را با همکاری اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد تنتظیم کردیم.

_x000D_

امیرازده گفت: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مجوز کتابفروشی‌ها را صادر نمی‌کردیم و همین یکی از موانعی بود که کتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی نمی‌دانست اما مطابق آئین‌نامه جدید، اولاً کتابفروشان در بخش «فعالیت‌های فرهنگی» جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید از این پس نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

_x000D_

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور اعلام کرد: روز یکشنبه هفته آینده 19 مرداد اولین جلسه بازبینی جدول مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیاتی و تصویب نهایی آئین‌نامه اخیر در وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

_x000D_

 

_x000D_

منبع:‌ خبرگزاري مهر

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *