گزارش تفصیلی همایش «محتوای ملی در فضای مجازی»

 

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 

_x000D_

به  نقل از همشهری آنلاین:

_x000D_

همایش تهران با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد.

_x000D_

به گزارش وب‌گاه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، اولین سخنران این مراسم دکتر سیدسعید رضا عاملی بود که با اشاره به مقالات ارسالی به همایش گفت: برنامه‌های اجرای این همایش از پنج ماه قبل کلید زده شد و کمیته‌های کاری آن شکل گرفت و علیرغم محدودیت زمان، مجموعه مقالات رسیده به همایش بالغ بر ۵۰ مقاله بود که ۲۲ مقاله آن تایید شد که در کتاب مجموعه مقالات ۷۴۰ صفحه‌ای چاپ شد. وی همچنین اشاره کرد که ۶ پوستر نیز در این همایش انتخاب شده است که در اختتامیه نمایش داده خواهد شد و پوستر برگزیده نیز انتخاب می‌شود.

_x000D_

دکتر عاملی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی گفت: ما باید دو فضای مجازی و فیزیکی را توأمان در نظر داشته باشیم. چرا که در این عرصه اگر یکی را فراموش کنیم، باعث مرگ دیگری و سستی در رسیدن به اهدافمان می‌شویم.

_x000D_

استاد ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: سخن امروز در زمینه زیرساخت‌های محتوایی و دوفضایی شدن است و کلیه فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما می بایست برمبنای این اصل یعنی توجه به مسئله دوفضایی باشد. ما باید ظرفیت های فیزیکی و مجازی خود را بشناسیم و تفاوت های آنها را نیز درک کنیم. چرا که برای مثال ارتباطات در فضای فیزیکی حضوری است، ولی در فضای مجازی از هر نقطه می توانید محتوا را وارد فضای مجازی کنید. از سوی دیگر زمان، حرکت و سرعت در این فضا معنا ندارد و همه این مسائل اهمیت استراتژیک فضای مجازی را افزایش می‌دهد.

_x000D_

وی افزود: در نسبت بین فضای فیزیکی و فضای مجازی در تولید محتوا ۵ رویکرد وجود دارد که عبارتند از: فضای تکرار منابع جهان مجازی در جهان واقعی، انحصار محتوا در جهان مجازی، انحصار محتوا در جهان واقعی، رابطه تکرار ظرفیتهای جهان واقعی در فضای مجازی، رابطه ترکیبی محتوا در فضای مجازی و واقعی.

_x000D_

عاملی همچنین در بخشی از سخنان خود به نقش کاربر اشاره کرد و گفت: کاربر در میان دو فضای فیزیکی و مجازی در فشار و کشش این دو فضا قرار گرفته است.

_x000D_

وی به دو رویکرد در فضای مجازی اشاره کرد و گفت رویکرد آسیب شناسانه و رویکرد ظرفیتی و راهبردی دو رویکردی است که در فضای مجازی باید به آن توجه کرد.

_x000D_

دکتر عاملی با اشاره به ویژگی‌های برخی شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: ساختار فیس بوک ساختار دوست یابی در دبیرستان‌های آمریکاست.

_x000D_

وی محتواهای تولید شده را در سه دسته آزاد، سازمان یافته خصوصی و سازمان یافته دولتی قرار داده و تصریح کرد: در حوزه تاثیر گذاری محتوا، هدف همه قلمروها تولید و مصرف محتواست اما اولویت با محتوای دولتی است.

_x000D_

دکتر عاملی اضافه کرد که در پایان این همایش علمی، به نویسنده مقالات برگزیده جوایزی تقدیم خواهد شد.

_x000D_

پروفسور تامسکن یکی از پژوهشگران حوزه فضای مجازی دانشگاه کارولینای شرقی پیامی به این کنفرانس داد.

_x000D_

همچنین دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رئیس همایش نیز گفت: فضای مجازی بهترین فرصت را برای نشر و گسترش اندیشه ها و محتوای بومی فراهم می آورد تا بتوانیم در سرزمین دشمن و البته با تاکتیک خودی و بومی مبارزه کنیم.

_x000D_

صلاحی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت محمد مصطفی (ص) و دهه فجر از کلیه اعضای کنسرسیوم محتوای ملی تشکر و قدردانی کرد و گفت: اگر بخواهیم یک مبانی علمی داشته باشیم، ناگزیر از شکل بخشی مفروضاتی هستیم.

_x000D_

دکتر صلاحی ادامه داد: یکی از مفروضات در مباحث علمی، این می‌تواند باشد که بعضی از ابزارها به عنوان ابزار سلطه تلقی می شوند. محیط مجازی با اینکه ۵۰ سال بیشتر عمر ندارد ولی، ابزار سلطه کشورهای قدرتمند تلقی می شود و ماهیت آن دگرگون کننده است.

_x000D_

وی افزود: جز ذات مقدس الهی که خیر محض است، همه مخلوقات و مصنوعات، ترکیبی از خیر و شر است و هنر انسان می بایست مبدل کننده تهدید به فرصت باشد، به نحوی که استفاده از هر ابزاری را در مسیر خیر قرار دهد. از تهدیدها فرصت بسازد و از فرصتها بهره ببرد.

_x000D_

اسحاق صلاحی همچنین گفت: مصنوعات و مخلقات ترکیبی است از خیر و شر، محیط مجازی نیز مصنوع دست بشری است بنابرین میتواند ترکیبی از خیر و شر باشد

_x000D_

رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید محتوا در سه حالت قرار می‌گیرد یا نافع است، یا غیر نافع و یا مضر.
وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تابستان ۹۰ در زمینه نوع محتوای کتاب‌ها که می‌تواند به صورت‌های مفید، غیر مفید و مضر باشد، تأکید کرد: این یک مقررات کلی است که همه مفاهیم و پدیده ها دارای این سه بعد است و هنرمندی ما باید تبدیل داده به اطلاعات و دانش و در نهایت حکمت باشد؛ حکمتی که جایگاه یک اندیشمند مسلمان و غیرمسلمان را مشخص می‌کند.

_x000D_

صلاحی گفت: آن چه که می‌بینیم و آنچه که دارد اتفاق می‌افتد، مصداق همان کوه یخی است که ما فقط نوک آن و یک پنجم آن را می‌بینیم و هدف همایش‌هایی از این دست آن است که جنبه‌های پنهان این موضوعات را بررسی و واکاوی کند.

_x000D_

دکتر صلاحی با بیان اینکه بهترین دفاع در زمینه راهبرد سازی، حمله است، گفت: بهترین حمله هم نبرد در سرزمین دشمن با تاکتیک، تکنیک و راهبردهای خودی است.

_x000D_

وی افزود: ما نمی‌توانیم در سرزمین خودی با تکنیک دشمن با او مبارزه کنیم یا در سرزمین خودی با تکنیک خودی با دشمن بجنگیم یا در سرزمین دشمن با تکنیک دشمن با او مبارزه کنیم.

_x000D_

رئیس این همایش در پایان سخنان خود بار دیگر بر پیگیری مطالبات رهبر معظم اتقلاب در حیطه فضای مجازی و اهتمامی که ایشان نسبت به این زمینه دارند اشاره نموده و گفت: آثار استفاده از فضای مجازی می بایست در زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حاکم باشد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این مهم باید در همه جامعه و برای تمامی افراد و اقشار گوناگون قابل بهره برداری باشد تا انشاالله تهدیدات فضای مجازی مبدل به فرصت سازنده شود.

_x000D_

پایان بخش برنامه افتتاحیه اولین همایش تهران نیز سخنرانی دکتر مهدی اخوان، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور بود.

_x000D_

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: از زمان تشکیل این شورا، انرژی و دقتی که مقام معظم رهبری شخصاً به این موضوع تخصصی داشته‌اند، مثال زدنی است. وی این توجه را نعمتی برای فضای مجازی دانست.

_x000D_

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: حضرت آقا بارها و بارها تاکید فرموده‌اند که اصل محتوا است و نسبت به همه موارد دیگر اولی است و هدف از تحقق مسائل دیگر، رسیدن به محتوا است و اگر به محتوای صحیح نائل نشویم، در کار خود موفق نبوده‌ایم.

_x000D_

دکتر مهدی اخوان گفت: هم اکنون مرزهای نوینی در عرصه مجازی در حال شکل گیری است و رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه‌ای نسبت به فضای مجازی دارند.

_x000D_

دکتر اخوان گفت: اگر در این دوره که مرزهای مجازی دنیا در حال شکل گیری است، مرزهای خود را توسعه نبخشیم و ایران مجازی قدرتمند را به وجود نیاوریم، در آینده کسی به نیکی از ما یاد نخواهد کرد.

_x000D_

وی افزود: اکنون در حوزه‌های سخت افزاری و یا همان زیرساخت که به آی سی تی مشهور است، در حوزه امنیت فضای مجازی و همچنین از همه مهم تر در حوزه محتوا شورای عالی فضای مجازی سیاست گذاری‌های بسیاری داشته و برنامه ریزی‌های فراوانی در دست اقدام دارد.

_x000D_

مهدی اخوان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: انتقادی که ما به شبکه‌های اجتماعی داریم، این است که برخلاف ادعای غربی‌ها که می‌گویند هیچگونه ممیزی بر این شبکه‌ها اِعمال نمی‌شود، معتقدیم این یک دروغ بزرگ است؛ این ممیزی دارد اتفاق می‌افتد، اما آنقدر هوشمندانه انجام می‌شود که در اذهان عمومی کمترین حسِ محدودسازی درباره آن وجود ندارد.

_x000D_

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین همایش هایی که در واقع گام برداشتن در مسیر خواسته های رهبر معظم انقلاب هست و با پیگیری سیاست هایی نظیر سرعت بیشتر و قیمت ارزانتر برای محتوای ایرانی و کاربران این محتوا به اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این عرصه مهم جامه عمل بپوشانیم.

_x000D_


_x000D_

گزارش نشست‌ها

_x000D_

در همین حال به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش بررسی محتوای ملی در فضای مجازی که با همکاری بنیاد دایره المعارف اسلامی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دانشگاه تهران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه ،موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز نشر دانشگاهی، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز، موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان و کنسرسیوم محتوای ملی، روز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ در کتابخانه ملی برگزار شد ؛ پس از مراسم افتتاحیه با برگزاری نشست های تخصصی ادامه یافت.

_x000D_


_x000D_

تولید محتوا

_x000D_

نشست نخست با موضوع تولید محتوا و با ریاست دکتر سعید رضا عاملی،معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، برگزار گردید.

_x000D_

در این نشست یونس شکرخواه، عضو هئیت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با موضوع «استانداردهای تولید محتوا در فضای مجازی: موردی به نام فراداده ها» به ایراد سخنرانی پرداخت.

_x000D_

شکرخواه گفت: “به نظرمن سیستم رسانه‌ای اصل است. استانداردهای تولید محتوا در فضای مجازی اساساٌ باید در دو عرصه بزرگتر دیده شود؛ سیستم رسانه‌ای (تولیدکنندگان محتوا) و استراتژی ملی.

_x000D_

وی افزود: کنسرسیوم وب جهان شمول یک سازمان استاندارد گذار است که مخترع وب پایه گذار آن تیم برنزلی است و آنچه که ارائه می‌کند توصیه نامه برای استانداردهاست. این کنسرسیوم ماموریت خود را در سه سطح تعریف کرده است: اصول استانداردهای باز ، اصول طراحی مشتمل بر وب برای همه و وب در همه چیز.

_x000D_

وی ادامه داد: از اصول استانداردهای باز که بگذریم؛ وب برای همه، در واقع بیانگر تاکید کنسرسیوم است بر این نکته که وب در ارتباطات انسانی؛ در تجارت و در ایجاد فرصت برای به مشارکت گذاشتن دانش، دارای ارزش اجتماعی است. از نظر کنسرسیوم همه مردم باید از مزایای سخت افزار، نرم افزار، زیرساخت‌های شبکه‌ای، زبان‌های بومی، فرهنگ، موقعیت جغرافیایی، موقعیت فیزیکی یا توان ذهنی بهره‌مند باشند. اما وب در همه چیز، بیانگر تاکید دیگری از کنسرسیوم است بر این نکته که ابزارهای ارتباطی از موبایل‌های هوشمند تا دستیارهای دیجیتال و تلویزیون‌های تعاملی و ….. در حال گسترش هستند و باید امکان اتصال به وب را داشته باشند. اما بینش کنسرسیوم وب جهان‌شمول؛ دارای سه پایه است: مشارکت، شراکت در دانش و اعتمادسازی در سطح جهانی شامل: وب برای تعامل غنی ، وب داده‌ها و خدمات و وب اعتماد.

_x000D_

کنسرسیوم وب جهان‌شمول به طور کلی در هفت عرصه دست‌اندرکار استانداردسازی است: طراحی وب و اپلیکیشن، معماری وب، وب معنایی، تکنولوژی اکس ام ال، وب خدمات، وب ابزارها، و مرورگرها و ابزارهای تالیف.

_x000D_

شکرخواه افزود: فراداده‌های اجرایی، فراداده‌های زادگاهی، فراداده‌های لینکی و رابطه‌ای، فراداده‌های ساختاری و فراداده‌های رتبه‌بندی، اکنون در قالب آنچه که به هسته دوبلین (Dublin Core) معروف شده رنگ آشکارتری به خود گرفته و با توجه به اینکه طرف توجه کنسرسیوم هم قرار گرفته است؛ می‌تواند یک سنگ پایه محکم برای شروع به استاندارد سازی محتوا اما با اتکا به مقصودها و اهداف ملی در وب باشد.

_x000D_

حسین ابراهیم‌آبادی، عضو هئیت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی، در سخنان خود با موضوع «ویژگی‌ها، معیارها و استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی در فضای مجازی را بیان کرد: محتوای الکترونیکی بیانگر رویکردی نو در تولید دانش ومحصول است. چرخش از محتوای متن- محور به محتوای چند رسانه ای در سه سطح قابل مطالعه است: هدف محتوا، طراحی تولید، کاربری.

_x000D_

ابراهیم آبادی ادامه داد: محتوا اساساٌ به فرایندها بیشتر تاکید دارد تا فرا داده ها.” وی افزود: “استانداردها تولید محتوا را هم کمی و هم کیفی در بر می گیرد. نظریه های زبان شناسی و رویکردهای نشانه شناسی درگسترش تولید محتوا بسیار موثر است.

_x000D_

در ادامه پرسش و پاسخ نشست شماره یک با حضور دکتر محمد رجبی، ریاست کتابخانه مجلس، و خانم دکتر اخوان ادامه یافت.

_x000D_

در ادامه نشست اول موضوع «اخلاق تولید محتوا در فضای سایبری؛ مطالعه موردی اخلاق در عرصه آموزش مجازی» با سخنرانی مهدی علیزاده، مدیر گروه علمی اخلاق دانشگاه مجازی المصطفی(ص) ومحدرضا کریمی، معاونت گروه علمی دانشگاه المصطفی(ص) مطرح گردید و بیان شد: ” اهمیت فضای سایبر و کارکردهای رو به گسترش آن مهم است. آموزش الکترونیکی در برخی کشورها در کمتر از حدود ۶ سال به حدود دو برابر رسیده است. آموزش الکترونیکی رقیب سرسختی برای آموزش حضوری است. محورهایی که آموزش مجازی در بر دارد: حوزه سیاست گذاری راهبردی، حوزه آموزش (گزینش و دعوت از اساتید، تهیه متن، برگزاری کلاس، تعامل با اساتید، پایان نامه و…)، و حوزه تربیت می باشد.”

_x000D_

مجتبی حاجی جعفری، پژوهشگر مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران موضوع: «آسیب شناسی فرآیندهای تولید دانش در حوزه علوم انسانی ایران در بستر فضای مجازی» را مطرح کرد و بیان کرد: تولید علم یعنی تولید فکر نو، یک ایده نو، یعنی خلاقیت. آسیب های دو فضایی فرآیندهای آموزش و پژوهش در چرخه تولید دانش که مبتنی بر تحلیل ظرفیت های فرامتغیری فضای مجازی تحلیل و احصاء شده است، در چهار سطح؛ آسیب های ناشی از ذات و منطق فضای مجازی در تولید دانش، آسیب های ناشی از گسترش دسترسی به فضای مجازی در تولید دانش، آسیب های ناشی از کاربری مجازی در تولید دانش، آسیب های ناشی از تغییر پارادایمی ساختارها و سازوکارهای شناختی در تولید دانش مورد بررسی قرار می گیرد.”

_x000D_

احسان کشتکاری، پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری محمد خوانساری، از دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، موضوع «زمین: زیرساخت نرم افزاری خدمات محتوای بومی در فضای مجازی» را مورد بررسی قرار دادند و عنوان شد: “نقش برخی فناوری ها مثل دانش فضایی و انرژی هسته ای در توانمند سازی کشور مدت ها است که جدی گرفته نشده است. نرم افزارهای زیرساختی، بستر ارائه انواع خدمات محتوای فناوری اطلاعات هستند و لذا عملکرد آنها تأثیر مستقیمی در کیفیت و استمرار خدمات محتوای فضای مجازی دارد.”

_x000D_


_x000D_

محتوای مجازی و کاربران

_x000D_

نشست دیگر با موضوع «محتوای مجازی و کاربران» به ریاست دکتر بهمن حاجی پور، رئیس مرکز نشر دانشگاهی، برگزار شد.

_x000D_

اولین موضوع این نشست به «بررسی نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای اخلاقی در فضای مجازی» اختصاص یافت که کاری از مهشید التماسی، نیلوفر برهمند، لاله صمدی، و اکبر مجیدی دانشجویان دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بود و بیان شد: یکی از مسائل مهم در فضای مجازی اخلاق است. پس از بررسی‌ها می‌توان گفت متغیرهای پژوهش مانند جنسیت، مدت زمان استفاده از اینترنت، مدت زمان استفاده از رایانه، محل استفاده از رایانه، محل استفاده از اینترنت و مقاطع تحصیلی دانشجویان روی نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای اخلاقی تأثیر ندارند.

_x000D_

احسان شاه قاسمی، دانشجوی دکتری ارتباطات در دانشگاه تهران «اینترنت، محتوای مجازی و کودکان» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: نسل نوجوان و جوان امروز ایران بسیار بیشتر از نسل های پیش از خود، با فضای مجازی آشنایی دارند و این مساله باعث می شود که کنترل و نظارت والدین بر فرزندان تأثیر کمتری داشته باشد. امروزه خطر نه در خیابان، که در اتاق شخصی کودکان آنها را تهدید می کند.

_x000D_

سید مهدی مجیدی نظامی، عضوی هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع «فعالیت‌های ضد دینی در فضای مجازی ایران و روش های مقابله با آن» را بیان کرد و گفت: در زمینه فعالیت های دین ستیز، شامل تکذیب پیامبران الهی، وارونه سازی حق و باطل، تکذیب ثواب با استفاده از امکانات فضای مجازی تحقیقاتی صورت گرفت. همچنین در زمینه تبیین و دفاع از دین تلاش هایی نیز صورت گرفته است.

_x000D_

در آخرین سخنرانی از این نشست «آسیب های اطلاعات موجود درباره محتواهای سرگرم کننده در فضای مجازی ایران: مورد کاوی آثار سینمایی» با تلاش شعله ارسطو پور، دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، صورت گرفت و بیان شد: بخشی از محتوای سرگرم کننده محیط مجازی، اطلاعات سرگرم کننده است است که در اختیار کاربران در سطح وب قرار دارد. اطلاعات سرگرم کننده در حوزه آثار سینمایی یکی از پرمخاطبترین آنهاست. صفحات ایرانی نسبت به موارد مشابه خارجی از پاره ای از جهات همچون محتوا و ساختار ضعیت عمل کرده‌اند که چنین مساله‌ای در تضاد با اصل استفاده از اطلاعات سرگرم کننده در جهت بازیابی برای محصولات سینما است.

_x000D_


_x000D_

مدل سازی و روش شناسی در فضای مجازی

_x000D_

این نشست با ریاست دکتر علیرضا طالب پور، مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، و موضوع «مدل سازی و روش شناسی در فضای مجازی» برگزار شد.

_x000D_

در نخستین سخنرانی سعید رضا عاملی، استاد تمام گروه ارتباطات دانشگاه تهران، و ابراهیم محسنی آهویی، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشی سیاست های فضای مجازی دانشگاه تهران، موضوع: «مالکیت فکری در فضای مجازی و مدل راهبردی مشارکت همراه با هدایت» را مطرح کردند و بیان شد: “حقوق مالکیت فکری در ۵ حوزه خاص است از جمله: حق تکثیر، حق علامت تجاری انحصاری، حق ثبت اختراع، حق اسرار تجاری، حق انحصاری ثبت نام دامنه. “

_x000D_

«قابلیت های شبکه‌های اجتماعی تحقیقاتی در مدیریت تولیدات علمی پژوهشگران» توسط زهرا بتولی، دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران و فاطمه فهیم نیا، عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی و ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ارائه گردید: “در سال های اخیر شماری از شبکه های اجتماعی ظهور پیدا کردند که برای محققان، اختیاراتی جهت ساخت شبکه های تخصصی خود فراهم می آورند. خدمات شبکه های اجتماعی تحقیقاتی، خدمات آنلاینی هستند که تمرکز آنها حمایت از فعالیت های پژوهش محور آنلاین و به همان میزان ساخت شبکه های اجتماعی برای محققان است.”

_x000D_

حمید علیزاده، عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، موضوع: «بهره گیری از فنون تحلیل شبکه های اجتماعی در مصور سازی شبکه های ارتباطات علمی» را بیان کرد: “تحلیل شبکه ها حوزه ای میان رشته است که در آن از نظریه ها و ابزار علوم اجتماعی، علوم رایانه ای و مصورسازی اطلاعات استفاده می شود. در شبکه ارتباطات علمی، مولفین، مقالات، مجلات و سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.”

_x000D_


_x000D_

زبان فارسی در فضای مجازی

_x000D_

در ادامه همایش نشست سوم با موضوع « زبان فارسی در فضای مجازی» و با ریاست دکتر احمد پاکتچی، عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، برگزار شد.

_x000D_

در نشست سوم موضوع: «زبان‌های راه گزین و محیط اطلاعاتی کنسرسیوم های محتوایی: تحلیلی بر چالش های طراحی یک الکوی ایرانی برای کنسرسیوم محتوای ملی ایران» حاصل تلاش سید مهدی طاهری، دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ محمد هادی یعقوب نژاد، سطح چهار حوزه در رشته تفسیر و علوم قرآن، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مطرح شد : “از مهمترین چالش های موجود برای طراحی الگویی ایرانی در توسعه زبان راه گزین برای کنسرسیوم محتوای ملی می توان به تقریبی بودن همخوانی معنایی میان اصطلاحات نظام های معنایی، مشخص نبودن ویژگی های بومی بافت ایرانی- اسلامی اشاره کرد.”

_x000D_

«خط و زبان فارسی در فضای مجازی» را محمود بیجن خان، عضو هیأت علمی گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بررسی کرد و بیان شد: “زبان اینترنتی فارسی یکی از گونه های زبانی فارسی است که متأثر از سرعت، تعامل کاربران، کارآمدی، غیر رسمی و فی البداهه بودن در فضای الکترونیکی مجازی برای ارتباط زبانی کاربران استفاده می شود.”

_x000D_

در پایان این نشست فاطمه احمدی نسب، عضو هیأت علمی گروه زبان شناسی رایانه ای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری موضوع : «خط فارسی در بازیابی اطلاعات: چالش ها، راهکارها و سیاست های فرهنگستان» بیان را کرد و گفت: “خط فارسی به علت ویژگی های خاص خود ذخیره و بازیابی اطلاعات را با چالش های عمده ای مواجهه کرده است که یکی از عمده ترین آنها بحث پیوسته نویسی خط فارسی است.”

_x000D_


_x000D_

مدیریت محتوا در فضای مجازی ایرانی

_x000D_

نشست سوم با موضوع «مدیریت محتوا در فضای مجازی ایرانی» به ریاست دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قمبرگزار شد.

_x000D_

با ظهور اینترنت، محیط وب به فضای مجازی خواسته پژوهشگران قدیمی با استفاده از فن آوری های نوین ارتباطی محقق گردید.

_x000D_

در نشست سوم محمدرضا قانع، عضو هیأت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، موضوع «مدیریت محتوا در فضای مجازی ایران؛ رویکرد دسترسی آزاد به اطلاعات علمی» را مطرح کرد و گفت: فضای مجازی به عنوان بستر جدید تعاملات اجتماعی مورد توجه بخش های مختلف جوامع با علائق و تخصص های مختلف می باشد. هر شخصی قادر است اطلاعات، ایده‌ها و اندیشه‌های خود را در محیط فضای مجازی برای استفاده دیگران قرار دهد، اما مدیریت و سازماندهی اطلاعات به منظور دستیابی به اطلاعات مرتبط برای استفاده کنندگان در اولویت می باشد. با ظهور اینترنت، محیط وب به فضای مجازی خواسته پژوهشگران قدیمی با استفاده از فن آوری‌های نوین ارتباطی محقق گردیده است.

_x000D_

در ادامه نشست «نظام های مدیریت محتوای مجازی: بررسی و تطبیق» از سوی مهشید التماسی، نیلوفر برهمند، لاله صمدی و اکبر مجیدی، دانشجویان دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد:

_x000D_

سازمان‌ها امروزه تولید کننده و مصرف کننده محتوی در فضای مجازی هستند. آنها محتوای خود را از طریق پورتال ها و وب سایت‌ها در فضای مجازی انتشار می‌دهند. یکی از ابزارهای اصلی برای تولید و مدیریت محتوای سازمانی، نظام های مدیریت محتوا هستند. با توجه به گوناگونی در نظام های مدیریت محتوا،سازمان ها با مشکلات عدیده ای در ارتباط با انتخاب یا طراحی نظام های مدیریت محتوا روبرو هستند.

_x000D_

همچنین در این نشست آثینا کاراتزوجیانی (Athina Karatzogianni)، مدرس ارشد در رسانه های جدید و ارتباطات سیاسی، دانشکده هنر و اجتماعی، علوم پایه، دانشگاه هال، مقاله ای تحت عنوان «Cyber conflict and the Future of Warfare» را به صورت آنلاین ارائه کرد.

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *