بررسي قرارداد مولف و ناشر در نشست شوراي حمايت از حقوق نشر

Rate this post

 

_x000D_

بررسي شروط قرارداد ناشر و مولف و ارايه راهكارهاي كاربردی براي حمايت از حقوق مولف و ناشر در لايحه حمايت از حقوق مالكيت فكري، ديروز (دوشنبه، 11 بهمن ماه) در هفتمين نشست شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر بررسي شد.

_x000D_

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين ديدار كه با حضور جمعي از نمايندگان تشكل‌هاي نشر از جمله اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، انجمن ناشران كتاب دانشگاهي، انجمن ناشران كتاب آموزشي، انجمن ناشران كتاب كودك و نوجوان، انجمن ناشران بين‌الملل ايرانيان، برگزار شد، دكتر حسن شبيري، نويسنده لايحه حمايت از قانون مالكيت فكري، در سخناني گفت: شروط قراردادي، يكي از مهمترين شروط به حساب مي‌آيد كه در همه قوانين دنيا درباره آن بحث‌هاي بسياري ارايه شده است.

_x000D_

وي ادامه داد: در قانون فرانسه در مباحث اين شروط، حق تقدم با ناشر است كه نسبت به نسخ و ويرايش‌هاي بعدي مولف، حقي به عهده دارد.

_x000D_

شبيري با بيان اين كه برخي از مولفان گمنام، از طريق يك ناشر به شهرت و محبوبيت مي‌رسند، اظهار داشت: در اين زمينه ناشر نسبت به استمرار انتشار كتاب‌هاي اين نويسنده و حق تكثير آثار ديگر او، حق ويژ‌ه‌‌اي دارد.

_x000D_

وي تصريح كرد: اين موضوع در زمينه تجديد چاپ همان كتاب قابل اجراست، ولي درباره ساير آثار وي جاي بحث دارد. البته اين موضوع در قانون كشور ايران ديده نشده و پيشنهاد الحاق آن در دست بررسي است.

_x000D_

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر نيز درباره اين موضوع گفت: حق تقدم براي چاپ مجدد يك اثر امكان‌پذير است، اما اين به شرطي است كه ديگر حقوق مادي علاوه بر ترجمه و تكثير نيز به ناشر منتقل شود.

_x000D_

سيدعباس حسيني‌نيك افزود: اين موضوع درباره كتاب چاپ نخست قابل اجراست و در شرايط ديگر نمي‌تواند اجرا شود.

_x000D_

نويسنده لايحه حمايت از حقوق مالكيت فكري در ادامه اين نشست به ضمانت اجراي مكتوب بودن قراردادهاي نشر تاكيد و عنوان كرد: قراردادها در بسياري مواقع به صورت شفاهي‌اند، لذا بين ناشر و مولف در موارد متعدد اختلاف پيش مي‌آيد.

_x000D_

شبيري يادآور شد: اگر اين توافق به صورت مكتوب باشد، مشكلات اجرايي ديگر در زمان فوت مولف يا ناشر نيز مرتفع خواهد شد.

_x000D_

رييس انجمن ناشران كتاب مذهبي نيز در اين نشست گفت: ما نمي‌خواهيم كه در اين لايحه ناشر در برابر مولف باشد، بلكه مي‌خواهيم از تقابل كاري ناشر با ناشر جلوگيري كنيم.

_x000D_

مرتضي آخوندي افزود: بسيار پيش آمده كه ناشري از زحمات و تلاش‌هاي ناشر ديگر بهره‌برداري نامناسب و اثر او را منتشر كرده است.

_x000D_

وي با بيان اين كه فرايند تهيه و توليد كتاب، يك فرايند گسترده و پرزحمت است، عنوان كرد: در اين قانون بايد تصميماتي پيش‌بيني شود كه بر اساس آن از سوءاستفاده‌هاي احتمالي ديگران جلوگيري كند.

_x000D_

هفتمين نشست شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر، ديروز (دوشنبه 11 بهمن ماه) در دفتر مطالعات حقوقي برگزار شد.

_x000D_

شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر، نهادي فراگير به شمار مي‌آيد كه به صورت مستقل بر اساس برآيند تمام تشكلها و دست‌اندركاران حوزه‌هاي مختلف نشر و با هدف حمايت از حقوق مولفان و ناشران شكل گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *