نخستین نشست هم‌اندیشی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد

Rate this post

 

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران: 

_x000D_

نخستین نشست هم‌اندیشی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (6 اسفند) با حضور علی اسماعیلی، رییس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. وی در این نشست، نمایشگاه کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور دانست و گفت: آخرین دستاوردها و ظرفیت‌های صنعت نشر در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

_x000D_

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در نخستین نشست هم‌اندیشی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین، همایون امیرزاده، معاون علمی و فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، محمدمهدی انصاری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته تبلیغات بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند. 
علی اسماعیلی، رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هدف از برگزاری این نشست را بهره‌مندی از نظرها و پیشنهادهای اصحاب رسانه‌های مختلف و مدیران آن‌ها در راستای هرچه بهتر برگزار شدن بخش اطلاع‌رسانی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و گفت: ارتقای وضعیت اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستلزم همفکری اصحاب رسانه است. 
وی با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران پیش از شروع و هنگام برپایی و همچنین بعد از اتمام زمان برپایی آن انجام می‌شود، اظهار کرد: 66 روز دیگر تا آغاز برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران باقی‌مانده است. می‌کوشیم در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بخش نمایشگاهی غنی‌تر و پررنگ‌تر از سال‌های قبل برگزار شود. 
رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در تلاشیم تا نمایشگاهی را برگزار کنیم که بتواند هم تولیدات داخلی در حوزه کتاب را عرضه کند و هم آثار تولید شده در خارج از کشور را با هدف ارتقای دانش در معرض دید عموم قرار دهد. 
اسماعیلی هدف از برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فراهم کردن فرصت برای تمام استادان دانشگاه، هنرمندان، پژوهشگران، مسوولان فرهنگی کشور و حوزویان برای آشنایی با آخرین دستاوردهای حوزه نشر دانست و گفت: این افراد می‌توانند با حضور در نمایشگاه کتاب تهران با نویسندگان حوزه‌های مختلف به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند و همچنین از تسهیلات نمایشگاه کتاب تهران بهره‌مند شوند. 
وی ادامه داد: تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی نمایشگاه کتاب تهران نیست بلکه همه دستگاه‌ها و نهادها باید در برپایی هر چه بهتر آن دخیل باشند. 
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اصحاب رسانه به منزله پل ارتباطی میان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران و نمایشگاه کتاب تهران با آحاد جامعه هستند. اصحاب رسانه باید با اندیشیدن تمهیدات لازم زمینه‌های حضور بیش از پیش آحاد جامعه در نمایشگاه کتاب تهران را فراهم کنند، به‌گونه‌ای که افراد به راحتی بتوانند از نمایشگاه کتاب تهران و اطلاعات مربوط به آن بهره‌مند شوند. 
اسماعیلی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای حضور دست‌كم نویسندگان کتاب‌های شاخص در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران هستیم تا از این طریق بتوانیم زمینه‌های دانش‌افزایی آن‌ها و مخاطبان را فراهم کنیم. 
رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تجربه نشان داده که اغلب نشست‌هایی که در نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شوند، جنبه کاربردی ندارند. بنابراین، در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران کمیته‌ای را با عنوان کمیته تحقیق و توسعه راه‌اندازی کردیم تا با نظرسنجی و نیازسنجی، بر اساس نیاز جامعه و مخاطبان به برپایی نشست‌های متعدد در نمایشگاه کتاب تهران اقدام کنیم. 
وی افزود: کتاب باید به عنوان یک نیاز اساسی در جامعه مطرح شود و این محقق نمی‌شود مگر از طریق اطلاع‌رسانی درست رسانه‌ها. 
اسماعیلی عنوان کرد: اکنون تعیین شعار بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران یکی از بحث‌های جدی ما محسوب می‌شود. در این راستا می‌کوشیم شعاری را انتخاب کنیم که مخاطبان با دیدن و شنیدن آن خواسته یا ناخواسته به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده شوند. همچنین امسال به صورت ویژه به بخش نشر الکترونیک توجه خواهیم کرد. به همین دلیل در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران کمیته‌ای با این عنوان یعنی کمیته نشر الکترونیک راه‌اندازی کردیم. 
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که همچنان جلسه‌ها، برنامه‌ها و پیگیری‌های لازم برای برپایی هرچه بهتر و با کیفیت‌تر بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شوند، گفت: تولید محتوای فاخر با هدف برگزاری نمایشگاه کتابی شایسته برای ما مهم‌تر است. به همین دلیل به‌زودی نشستی را با روسای دوره‌های پیشین نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهیم کرد تا در این راستا از تجربیات و نظرهای آن‌ها نیز استفاده کنیم. 
وی در پایان گفت: در بیست‌وششمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران سعی کردیم تا تمام معيارهاي دوره پیشین حفظ شود و وضعيت را ثابت نگه داریم. همچنین از هیچ‌گونه مساعدت‌ برای این‌که بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران با کمترین دغدغه در آن حضور داشته باشند دریغ نخواهیم کرد. 
همایون امیرزاده از دیگر سخنرانان نخستین نشست هم‌اندیشی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. وی هدف از برگزاری این نشست را احصای ديدگاه‌ها و شنیدن دغدغه‌ها و پیشنهادهای اصحاب رسانه برای برپایی هرچه بهتر نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: به‌یقین با برگزاری این نشست نسبت به سال گذشته با انسجام و دقت‌نظر بیشتری در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا خواهیم کرد. 
معاون علمی و فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران افزود: با وجود مشکلات بسیاری که گریبانگیر صنعت چاپ و نشر است اما پیش‌بینی می‌کنیم که بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با استقبال چشمگیری مواجه شود و این رخداد بزرگ فرهنگی همچنان به تاثیرگذاری مداوم خود ادامه دهد. 
امیرزاده ضمن دعوت از اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای همکاری بیشتر و اطلاع‌رسانی مناسب گفت: باید با کمک یکدیگر و اجماع‌نظر بتوانیم در حوزه راهبری رسانه و اطلاع‌رسانی بکوشیم. 
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران نیازمند نگاه فرابخشی است. بنابراین، امیدوارم با همکاری یکدیگر این نگاه را تسری بخشیم و در این راستا پذیرای هرگونه نظر و پیشنهاد هستیم. 
محمدمهدی انصاری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست هم‌اندیشی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فراهم کردن زمینه‌های تعامل بیشتر با اصحاب رسانه و ارایه راهکار از سوی آن‌ها برای برپایی هر چه بهتر نمایشگاه کتاب تهران است. 
وی افزود: در تلاشیم تا با احصای این پیشنهادها و نظرها در راستای برپایی نمایشگاه کتاب مناسب و شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران گام برداریم و همچنان این تعامل را در طول مدت برپايي نمایشگاه حفظ کنیم. 
در ادامه این نشست نمایندگانی از رسانه‌های مختلف ضمن ابراز خرسندی و قدردانی به دلیل برگزاری چنین نشستی دغدغه‌ها، انتظارات و مشکلات مربوط به نمایشگاه کتاب تهران را بیان کردند و علی اسماعیلی، رییس بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی کتاب تهران به آن‌ها پاسخ داد. 
پایین بودن آمار تبلیغات مربوط به نمایشگاه کتاب تهران در فضای شهری، در دسترس نبودن مدیران و دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب تهران برای اطلاع‌رسانی و ضرورت راه‌‌اندازی دبیرخانه برای نمایشگاه کتاب تهران از  دغدغه‌ها و پیشنهادهای اصحاب رسانه در این نشست بود.

_x000D_

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *