نگاهی به تفاهم‌نامه‌های معاونت فرهنگی ارشاد با استان‌ها

Rate this post

 

_x000D_

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تفاهم‌نامه‌هاي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اداره‌هاي كل ارشاد اسلامي استان ها به تازگي ميان دو طرف منعقد شده است.

در اين تفاهم‌نامه‌ها،‌ برخي موارد براي همه استان‌ها به شكل كلي و مشترک در نظر گرفته شده اند كه از ضروريات و اركان مهم حوزه نشر محسوب مي‌شوند. در اين گزارش به معرفي موارد مشترک در اكثر تفاهم‌نامه‌هاي استاني پرداخته شده است. 

تازه‌های كتاب
يكي از مواردی كه در همه تفاهم‌نامه‌های یاد شده به عنوان نخستين بند مورد حمايت قرار گرفته، ‌بحث خریداری تازه‌هاي كتاب است كه اداره‌هاي كل ارشاد استان‌ها را ياري مي‌كند تا بتوانند از ناشران استاني و همچنين ديگر ناشران كشور، ‌تازه‌ترين آثار ارزشمند را خريداري كنند.

خرید تازه‌هاي كتاب كمك خواهد كرد تا كتابخانه‌هاي سراسر كشور از آثار به‌روز بهره‌مند شده و همچنين ناشران استاني نيز بتوانند از حمايت‌های دولت بهره مند شوند.

اين اقدام البته مي‌تواند در نمايشگاه‌هاي استاني نيز فرصتي براي عرضه تازه‌ترين آثار منتشر شده در كشور باشد و كتابفروشي‌هاي استاني نيز مي‌توانند نسبت به ارایه كتاب‌هاي تازه اقدام كنند.

نمايشگاه ياد يار مهربان
موفقيت برگزاري نمايشگاه‌هاي ياد يار مهربان براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس و همچنين رونق كتابخواني در ميان گروه‌های سنی كودك و نوجوان با توجه به حجم بالاي مخاطبان اين گروه سني، موجب شده تا معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه استان‌هاي كشور دعوت كند تا نسبت به برگزاري نمايشگاه ‌هاي ياد يار مهربان اقدام كنند.

بر همين اساس، يكي از مواردي كه در اكثر تفاهم‌نامه‌هاي استاني لحاظ شده است،‌ حمايت و همكاري در برگزاري از نمايشگاه‌هاي ياد يار مهربان است و بودجه قابل توجهي نيز به اين مساله تخصيص داده شده است.

اداره‌هاي كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نيز با استفاده از منابع مالي خود استان و همچنين همكاري با ديگر نهادهاي متولي چون شهرداري‌ها، ‌استانداري‌ها و آموزش وپرورش،‌ مي‌توانند نسبت به برگزاري اين نمايشگاه‌ها اقدام كنند.

اهدای كتاب
طبيعی است كه همه كتابخانه‌ها، نهادهای فرهنگی و نهادهای كشور نياز دارند تا با بهره‌گيری از منابع مكتوب نسبت به رفع نيازهای فرهنگی خود اقدام‌ كنند. بر اين اساس در تفاهم‌نامه‌های ياد شده،‌ مبلغی نيز براي اهدای كتاب در نظر گرفته شده است تا با تعميق و گسترش كتابخوانی در سطوح مختلف جامعه، امكان مناسبی براي برای اداره‌های كل ارشاد استان‌ها فراهم شود تا با اهداي كتاب به مخاطبان ارزش‌گذاري شده،‌ زمينه بهره‌مندي از كتاب‌هاي ارزشمند و فاخر را آماده سازند. اين مبالغ البته نسبت به وسعت و فعاليت‌هاي هر استان به شكل متفاوتي در نظر گرفته شده اند.

حمايت از برگزاری نمايشگاه‌های كتاب
نمايشگاه‌های استاني كتاب گرچه مهم‌ترين رويداد فرهنگی استان‌های كشور در حوزه کتاب محسوب می‌شوند، اما اين نمايشگاه‌ها تنها محل عرضه كتاب به صورت متشكل نيستند.

اداره‌هاي كل ارشاد استاني با برگزاری نمايشگاه‌‌هاي كتاب در روستاها وشهرستان‌هاي تابع آن استان،‌ نسبت به افزايش مخاطبان كتاب اقدام كرده و فرصت‌ مطالعه را در دورافتاده‌ترين روستاها نيز فراهم مي‌كنند كه البته در حوزه و فهرست وظايف ايشان نيز پيش‌بيني شده است.

از اين رو، معاونت امور فرهنگي ارشاد براي برگزاري نمايشگاه‌های استاني و همچنين ديگر نمايشگاه‌‌های فرهنگی، براي اداره‌های كل ارشاد استان‌های كشور مبالغی را در نظر گرفته است.

اختصاص كارت الكترونيكی خريد كتاب برای اهالی قلم 
مهم‌‌ترين گروهی كه در جامعه بايد از حمايت‌های لازم براي خريد كتاب بهره‌مند شوند،‌ اهالي قلم و نخبگان فرهنگي جامعه‌اند. اين گروه با مطالعه بيشتر مي‌توانند به رشد كلان فرهنگی ياری رسانده و زمينه بالندگی را در اين حوزه فراهم سازند.

از اين رو يكی ديگر از موارد مشترک در تفاهم‌نامه‌ها، حمايت معاونت امور فرهنگي ارشاد از صدور كارت الكترونيكي خريد كتاب است. اداره های کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها بر اساس تفاهم نامه با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، وظیفه دارند اهالی قلم را شناسایی کرده و کارت الکترونیک خرید کتاب را در اختیار این گروه قرار دهند.
 

اختصاص يارانه خريد كتاب در نمايشگاه‌هاي استاني 
صرف برگزاري نمايشگاه كتاب تنها موردي نيست كه توسط معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد حمايت قرارمي‌گيرد. اختصاص يارانه خريد كتاب نيز از ديگر مواردي است كه براي حمايت از كتاب‌هاي ارزشمند و مخاطبان، در اين نمايشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

كمك به برگزاري كارگاه آموزشي فعالان چاپ استان
صنعت چاپ به عنوان يكي از عناصر مهم و تاثير گذار حوزه نشر همواره مورد حمايت و نظر معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار داشته است و بر اين اساس همواره برنامه‌هاي متفاوتي براي افزايش سطح كيفي و همچنين شرايط اقتصادي مناسب فعالان حوزه چاپ پيش‌بيني شده است.

در تفاهم‌نامه‌های استانی نيز اين مساله با اختصاص مبالغ قابل توجهي در نظر و مساله آموزش و افزايش سطح دانش فعالان چاپ براي دستيابی به دانش روز مورد توجه قرار گرفته است.

حمايت از خريد كتاب‌هاي ناشران استاني
كميته خريد کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از چند سال پيش، با خريد كتاب‌های ارزشمند ناشران ار آنان حمايت كرده است. براي اينكه بتوان دامنه چتر حمايتي را در اين حوزه افزايش داد در تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با اكثر اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌های كشور، مبلغی نيز براي حمايت از ناشران استانی علاوه بر سهم‌شان در كميته خريد کتاب وزارت ارشاد، پيش بينی شده است.

با اين روند ناشران استانی می‌توانند با انگيزه بيشتري نسبت به انتشار آثاری با سطح كيفی مطلوب‌ اقدام كنند.

هفته كتاب، جشنواره شعر فجر، جشنواره رضوي و …
برگزاری جشنواره‌ها و جايزه‌های كشوري اگر چه به شكلی كلی در برنامه‌هاي استان‌های كشور پيش‌بيني شده اند، اما معاونت امور فرهنگي با اختصاص مبالغی فزون‌‌تر، استان‌ها را مكلف مي‌كند تا نسبت به برگزاري كيفي‌‌تر اين رويدادهاي فرهنگی اقدام كنند.

هفته كتاب كه برگزاري آن جزو وظايف همیشگی اداره‌هاي كل ارشاد استان‌های سراسر كشور است و همچنين جشنواره شعر فجر كه مهم‌ترين رويداد ادبی درحوزه شعر محسوب مي‌شود، هر يك به فراخور فعاليت استان از حمايت معاونت امور فرهنگی ارشاد برخوردار خواهند شد.

همه اين حمايت‌ها البته با توجه به موقعيت جغرافيايی، نياز استان، شرايط اجتماعی و همچنين گستره مخاطبان برنامه‌ريزی شده اند.

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *