حق حرمت اثر یا حق تمامیت بررسی و به تصویب رسید

Rate this post

 

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران: 

_x000D_

سی‌و‌چهارمین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر امروز (15 بهمن) در دفتر این شورا برگزار شد. در این جلسه سومین حق از حقوق معنوی پدیدآورنده اثر با عنوان حق حرمت اثر یا حق تمامیت بررسی و به تصویب اعضای شورا رسید.

_x000D_

 رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: حق حرمت اثر یا حق تمامیت به این معناست که تنها پدیدآورنده اثر می‌تواند تصمیم بگیرد که اثرش با چه عنوان و محتوایی منتشر شود. بنابراین، کسی حق ندارد بدون اجازه پدیدآورنده اثر دخل و تصرفی در محتوا یا عنوان آن داشته باشد. 

_x000D_

سيدعباس حسيني‌نيك توضیح داد: تعریف مذکور بیانگر این موضوع است که تمام اشخاص طرف قرارداد مولف‌ مانند ناشر حق ندارند بدون اجازه مولف، مقداری از اثر را تغییر دهند یا حذف کنند. همچنین اگر دستگاه‌های نظارتی و کنترلی انتشار اثر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعمال تغییری را در عنوان یا محتوای اثر برای صدور مجوز نشر آن به ناشر پیشنهاد دهند، باید پدیدآورنده اثر موافق باشد و اگر موافق نباشد کسی نمی‌تواند او را به تغییر عنوان یا محتوای اثرش مجبور کند. در نتیجه مولف حق دارد تا از انتشار اثرش جلوگیری کند. 

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر با بیان این‌که حق مذکور در سی‌و‌چهارمین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر بررسی و به تصویب اعضای شورا رسید، افزود: به موجب این حق هر گونه دخل و تصرف یا دیگر تغییرات در محتوا، شکل، عنوان یا نشانه ویژه اثر منوط به کسب اجازه از پدیدآورنده اثر است. 

حسيني‌نيك ادامه داد: همچنین در سی‌و‌چهارمین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر در راستای اصلاح حقوقی، این تبصره که «شکل، عنوان و نشان ویژه اثر در صورتی که از خلاقیت و نوآوری ناشی شده باشد، مورد حمایت حق حرمت اثر یا حق تمامیت است و هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را برای اثر دیگری از همان نوع به ترتیبی که القای شبهه کند، بکار برد.» به دلیل اهمیتی که داشت، به ماده تبدیل و انشای آن اصلاح شد. 

وی اظهار کرد: برای ملاک‌های رعایت حق حرمت اثر دو دیدگاه وجود دارد؛ در دیدگاه نخست، نظر و خواسته پدیدآورنده اثر، ملاک رعایت حفظ تمامیت اثر است. در این دیدگاه، مفهوم حق حرمت اثر این است که پدیدآورنده تنها کسی محسوب می‌شود که حق دارد نحوه تمامیت اثر را تعیین کند و تنها، خواسته و نظر اوست که اهمیت دارد، اگر چه مطلبی که پدیدآورنده اثر ارایه کرده است دارای نواقصی باشد اما ناشر حق ندارد تغییری بدون نظر پدیدآورنده در آن ایجاد کند. 

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر بیان کرد: در دیدگاه دوم، ملاک رعایت حق حرمت اثر عدم خدشه‌دار شدن حیثیت و شهرت پدیدآورنده اثر است. در این دیدگاه اگر ناشر تغییری برای اصلاح اثر بدون اجازه پدیدآورنده اثر انجام دهد، کاری خلاف قانون انجام نداده است. 

حسيني‌نيك افزود: در سی‌و‌چهارمین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر این دو دیدگاه بررسی شدند و مشخص شد که نظام حقوقی کشور ما بیشتر با دیدگاه نخست سازگاری دارد و هر نوع دخل و تصرف، تغییر و اصلاح اثر باید تنها با موافقت پدیدآورنده اثر صورت بگیرد و اگر پدیدآورنده به نظر خود اصرار ورزد و اگر تاکیدی بر موضوع اشتباهی داشته باشد، ناشر می‌تواند اثر را منتشر نکند. این دستاورد به معنای این است که در هر صورت بدون اجازه پدیدآورنده اثر، هیچ اصلاحی در متن نمی‌توان انجام داد. 

وی در پایان گفت: سی‌و پنجمین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر حدود دو هفته دیگر در دفتر شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر واقع در خیابان کریمخان، شماره 43، طبقه اول شرقی برپا خواهد شد.

_x000D_

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *