خرید کتاب از ناشران برای تشویق فرهنگ مطالعه

Rate this post
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر سيد محمد حسيني، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته (29 تير 90) در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما با اشاره به طرح خرید کتاب از ناشران، با انگيزه توسعه کتابخانه‌ها در نقاط مختلف افزود: 65 هزار عنوان کتاب در سال تولید می‌شود و از طریق خریداری كتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، کتابخانه‌های عمومی و مرجع و مساجد کشور تجهيز می‌شوند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که در بخش ممیزی کتاب هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: مميزي كتاب نه تنها مانعي نيست، بلكه يك ضرورت است. كتاب به عنوان غذاي روح جامعه بايد سالم باشد و تاييد وزارت ارشاد باعث اعتماد مردم به چنين كالايي است. 

حسيني افزود: ما در مورد كتاب خوب مميزي نداريم. حتي كتاب‌هايي داريم كه يك روزه مجوز مي‌گيرند. اما بايد مراقب باشيم كه بعضي كتاب‌ها براي جامعه ضرر دارند و در چهره زيباي فرهنگ، بعضي دنبال اهداف ديگري هستند. کتاب‌هایی که با مبانی اسلامی سازگار نباشند، اجازه انتشار نخواهند یافت.

وي درباره محاسبه سرانه مطالعه اظهار كرد: اين وظيفه‌ هر سال نهاد كتابخانه‌هاي عمومي است و به تازگي اين بحث مطرح شد كه فقط از كتاب‌هاي غيردرسي نتيجه حاصل شود. 

سيدمحمد حسيني سرانه مطالعه كتاب در كشور را 12 تا 18 دقيقه، به اضافه‌ي 30 دقيقه‌اي كه هر فرد به مطالعه نشريه اختصاص مي‌دهد برآورد كرد و افزود: كشوري كه 75 ميليون جمعيت جوان و نيازمند مطالعه دارد 3000 نسخه از هر كتاب برايش كافي نيست. البته كتاب‌هايي هم با تيراژ بالا داريم كه تعداد آن‌ها كم است. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با  استناد به تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اين كه از نويسنده و ناشر تا رسانه‌ها و خانواده‌ها همگان بايد بحث كتاب را جدي بگيرند و خود را مسوول بدانند،گفت:اين كه كتاب بايد در دسترس همگان باشد از وظايف مسوولان است. ما به طور پيوسته نمايشگاه‌هاي استاني برگزار مي‌كنيم و قصد داريم اين طرح را در شهرستان‌ها نيز پياده كنيم.

وي افزود: خريدن كتاب و نخواندن آن يك درد است. مسابقات كتابخواني برگزار مي‌شوند تا با تبليغ و ترويج تا حدودي انگيزه ايجاد شود. بايد بين دانش‌آموزان هم رقابت ايجاد شود و فرد احساس كند كه اگر كتاب نخواند از قافله عقب مانده است. 

سيدمحمد حسيني با اشاره به روي‌آوردن به اين سنت كه بزرگان مقدمه‌اي براي كتاب‌هاي فاخر مي‌نوشتند و رونق نقد كتاب در كشور گفت: نويسنده بايد بداند كه اگر خوب ننويسد ديگران از او ايراد مي‌گيرند،بنابراين بايد پشتوانه‌ تحقيق در كشور غني باشد. 

وي از طرح در دست اجرايي با عنوان “چهره به چهره” خبر داد و افزود: افراد درباره‌ كتاب‌ها با اساتيد و اهل فن گفت‌وگو مي‌كنند و ابهامات و سوالات‌شان را مطرح مي‌كنند. اين طرح در نمايشگاه قرآن نيز مورد استقبال قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *