خواندن به وقت شهریور/ دو طرح کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

Rate this post
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تابستان امسال با ماه مبارک رمضان آغاز شد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان، برنامه های ویژه ای به این مناسبت معنوی اجرا کرد و بعد از اتمام ماه مبارک، برنامه های تابستانه شروع به کار کرد. برنامه هایی که از تنوع قابل توجهی برخوردار است و ویژه برنامه هایی هم به منظور گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان در نظر گرفته شده است. در این گزارش قصد داریم به دو برنامه تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی به نام های «پیک کتاب» و «پاتوق کتاب» بپردازیم.
 
بهره مندی تمام اقشار از خدمات کتابخانه ای
یکی از برنامه های مهم تابستان امسال، برنامه ای با عنوان «پیک کتاب» است که خدمات کتابخانه ای را برای تمامی اقشار شهروندان تهرانی در کتابخانه های مناطق ۲۲ گانه و با همکاری پیک بادپا فراهم می کند.

حامد طراحی، مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری درباره پیک کتاب می گوید: «پیک کتاب یکی از خدمات جدید سازمان فرهنگی هنری است که به شهروندان ارائه می شود. در این طرح شما از منزل می توانید در کتاب های کتابخانه محل سکون خود را جست وجو کنید و کتاب مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید. پس از مطالعه نیز با کتابخانه تماس می گیرید تا کتاب را از شما دریافت کنند و به کتابخانه برگردانند.»

در این طرح فرهنگی نهادهای مختلفی مشارکت دارند که از آن جمله می توان به شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور جانبازان و ایثارگران، نهادهای خیریه مانند خانه های سالمندان و… اشاره کرد. ارائه خدمات کتابخانه ای به اعضای خاص با اهداف حمایتی و ترویج فرهنگ مطالعه و استفاده از بستر خدمات کتابخانه های بزرگ مناطق در جریان بخشی به هدایت برنامه های فرهنگی به عنوان اهداف این طرح تعیین شده است.
 
دریافت کتاب در منازل، هدف اصلی پیک کتاب
در حال حاضر طرح پیک کتاب فقط برای اعضای ویژه کتابخانه ها اجرا می شود، یعنی اعضایی که فعالیت های کتابخانه ای بیشتری دارند. اما جای نگرانی وجود ندارد، عضویت در کتابخانه های مناطق ۲۲ گانه کار سختی نیست. کافی است به نزدیک ترین کتابخانه محل سکونت خود مراجعه کنید و مراحل عضویت را بگذرانید. بعد از انتخاب به عنوان عضو فعال، برای اطلاع از چگونگی اجرای این برنامه در منطقه محل سکونت می توانید به شبکه کتابخانه های عمومی شهر تهران به نشانی www.tlib.ir مراجعه کنید.

این طرح از ۲۰ تیر ماه تا ۲۳ شهریور ماه سال جاری در تمامی مناطق و فرهنگسراهای خاص و تابعه در حال برگزاری است و تسهیل گری در امور فرهنگی یکی از اهداف عمده آن است. طراحی در این باره می گوید: «چنین کارهایی باعث می شود مخاطب تشویق شود و کتاب هم به آسانی در دسترس او قرار گیرد. پیش از این امکان مشاهده عناوین کتاب ها در سایت و مراجعه به کتابخانه و دریافت کتاب از آن وجود داشت، اما با پیک کتاب می خواهیم قابلیت دریافت کتاب در منازل را هم فراهم کنیم.»
 
پاتوق کتاب
یکی دیگر از برنامه های سازمان فرهنگی هنری برای گسترش فرهنگ کتابخوانی ویژه برنامه «پاتوق کتاب» است. این برنامه به منظور ساماندهی و ایجاد تحول جریان ساز در حوزه کتاب و با حضور مؤثر مخاطبان در دو بخش پاتوق های کتاب در مناطق برگزیده و پاتوق های کتاب در نماز جمعه تهران اجرا می شود. گسترش فرهنگی مطالعه، جذب اقشار مختلف در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و ایجاد کرسی های آزاداندیشی که یکی از مطالبات همیشگی مقام معظم رهبری است، اهداف برگزاری این طرح هستند.

مخاطبان این طرح نیز برخلاف پیک کتاب، عموم شهروندان تهرانی هستند که می توانند در فرهنگسراهای ملل، خاوران، ابن سینا، اشراق و مکان برگزاری نماز جمعه تهران از ویژه برنامه های پاتوق کتاب بهره مند شوند. ویژه برنامه هایی شامل نشست ها، رونمایی ها، دیدار با نویسندگان، کارگاه های آموزشی، نقد و نظر و… که مطمئناً می تواند برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی جذابیت های خاصی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *