دکتر حداد عادل خواستار تألیف بیش از 2000 عنوان کتاب برای تحول در علوم انسانی شد

Rate this post

 

_x000D_

 

_x000D_

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر غلامعلی حداد عادل هم در این جلسه طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول و ارتقا علوم انسانی تعمیق و گسترش خواهد یافت.

_x000D_

 

_x000D_

وی افزود: در ابتدای کار شورای تحول و ارتقا علوم انسانی 15 رشته به عنوان رشته‌های دارای اولویت انتخاب شدند و بعد از حدود یک سال، کارگروه‌های مربوط به این 15 رشته با حضور قریب به 200 نفر از اساتید حوزوی و دانشگاهی کار خود را آغاز کردند.

_x000D_

 

_x000D_

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: از همان ابتدای کار بر این موضوع تأکید داشتیم که کار تحول و بازنگری در علوم انسانی، به دست اساتید این علوم انجام شود.

_x000D_

 

_x000D_

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: در انتخاب اساتید برای عضویت در کارگروه‌های شورای تحول و ارتقا، اعتقاد به تحول و بازنگری در این زمینه و برخورداری از وجاهت علمی و سابقه مقبول معیارهای اصلی محسوب می‌شوند و به نظر من تحول و ارتقا در همه رشته‌های دانشگاهی لازم است و در علوم انسانی لازم‌تر.

_x000D_

 

_x000D_

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علوم انسانی رایج که ریشه در تمدن غیر الهی غرب دارد، از منظری متفاوت و بعضا متضاد با نگرش اسلام به جهان می‌نگرد و به همین منظور باید این علوم با نگاه انتقادی مورد بازنگری و ویرایش قرار گیرند.

_x000D_

 

_x000D_

دکتر حداد عادل گفت: مسلم است که همه علوم انسانی رایج را مردود نمی‌دانیم، بلکه در همین علوم انسانی هم مطالب و مباحث معقول و مقبول زیادی مشاهده می‌شود که ما حتماً از این مطالب استفاده می‌کنیم.

_x000D_

 

_x000D_

وی افزود: متأسفانه در جامعه ما خلا و کمبود متخصصان علوم انسانی چندان برای مردم محسوس نیست در حالیکه خلاء و کمبود پزشک و مهندس در جامعه به سرعت احساس می‌شود و باید افکار عمومی جامعه نسبت به متخصصان علوم انسانی حساس‌تر باشند.

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

لزوم توجه بیشتر به علوم انسانی

_x000D_

 

_x000D_

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: حل بسیاری از مشکلات موجود در اداره کشور مانند اعتیاد، طلاق، فساد اداری و … تنها از طریق توجه بیشتر به علوم انسانی و نظریه پردازی در این زمینه مقدور است.

_x000D_

 

_x000D_

استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: حوزه‌های محتوای کتب درسی و آموزشی، اساتید و اعضای هیئت علمی، دانشجو، مؤسسات و پژوهشگاه ها و پایان‌نامه‌ها و مجلات علمی حوزه‌هایی هستند که توسط شورای تحول و ارتقا علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

_x000D_

 

_x000D_

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه محتوای آموزشی برخی ازدوره‌ های آموزشی یا کم است و یا زائد است و برخی از سرفصل‌های هم در این دوره‌ها همینگونه است و عزم داریم تا این معضل را حل کنیم.

_x000D_

 

_x000D_

وی افزود: ساماندهی گزینش و پذیرش استاد و دانشجو به منظور جذب استعدادهای توانمند برای ورود به علوم انسانی همه به طور جدی مورد توجه است.

_x000D_

 

_x000D_

دکتر حدادعادل ادامه داد: در بازنگری علوم انسانی از کار جناحی، سیاسی و شعارزدگی جداً خودداری کرده و می‌کنیم و معتقدیم این کار، یک کار فرادستگاهی است که به ماهیت انقلاب اسلامی مرتبط است.

_x000D_

 

_x000D_

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: بیش از 1200 جلسه کارگروه های ذیل شورای تحول در 5 سال فعالیت شورا تشکیل شده است و با استعانت از خداوند متعال تاکنون 20 برنامه درسی در مقاطع و گرایش‌های مختلف از تصویب گذشته است.

_x000D_

 

_x000D_

وی افزود: به منظور هماهنگی بیشتر با وزارت علوم و طبق تفاهم نامه منعقد شده با این وزارتخانه، کارگروه‌های ذیل شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با کارگروه‌های متناظر ذیل شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم ادغام شدند.

_x000D_

 

_x000D_

 

_x000D_

درخواست اصلاح آیین نامه

_x000D_

 

_x000D_

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید نمایندگانی از شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در شورای برنامه ریزی و شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو باشند و به همین منظور ما خواستار اصلاح آیین‌نامه این دو شورا هستیم.

_x000D_

 

_x000D_

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحول و ارتقا علوم انسانی یک پروژه و یک کار چندان محسوس نیست بلکه این کار یک روند آرام و معقول است.

_x000D_

 

_x000D_

وی افزود: تمدن سازی نوین اسلامی تا حدود زیادی به بازنگری در مبانی و مبادی علوم انسانی بستگی دارد.

_x000D_

 

_x000D_

دکتر حداد عادل ادامه داد: تغییر در متون آموزشی و کتب درسی طبق برنامه‌های مصوب شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، مستلزم تألیف بیش از 2 هزار عنوان کتاب است و به همین منظور و با هدف بازنگری و به روز رسانی مدام مباحث مطرح شده در این کتب ما خواستار تأسیس « پژوهشگاه مطالعات راهبردی علوم انسانی» توسط وزارت علوم هستیم.

_x000D_

 

_x000D_

استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: آگاه سازی اساتید از روند فعالیت‌های شورای تحول و ارتقا علوم و احتساب ساعات همکاری اساتید عضو کارگروه‌های شورا در سوابق کاری این اساتید هم از دیگر درخواست ‌های ما از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

_x000D_

 

_x000D_

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رقیب وزارت علوم نیست و همه فعالیت‌های این شورا با هماهنگی وزارت علوم پیش رفته است.

_x000D_

 

_x000D_

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به خدمات متخصصین علوم انسانی به کشور به ویژه درسال های اخیر، تأثیر متقابل استاد و دانشجو در رشته‌های علوم انسانی، لزوم تبعیت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه ابعاد، تدوین معیارهای مختص سنجش علوم انسانی به منظور دستیابی به نتایج دقیق‌تر، برنامه‌ریزی به منظور پذیرش دانشجویان دارای مدرک مرتبط در مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، تقویت ارتباط بین مجریان و سیاستگذاران، بومی سازی علوم انسانی به منظور رفع معضلات کشور و توجه به تاریخ و فلسفه علوم انسانی در تمدن غرب و تمدن اسلام.

_x000D_

 

_x000D_

منبع‌: خبرگزاري ايسنا

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *