آغاز فصلی تازه در مرکز نشر دانشگاهی؛ از گزارش عملکرد تا چشمانداز آینده
چهارشنبه بیستم و یکم خردادماه، مرکز نشر دانشگاهی میزبان نشستی صمیمی و پربار با حضور ریاست محترم مرکز، معاون اجرایی، مدیران و همکاران پرتلاش مجموعه بود. این گردهمایی فصلی فرصتی مغتنم برای مرور اقدامات انجامشده، تبادلنظر، هماندیشی و شنیدن دغدغهها و پیشنهادات همکاران، در فضایی غیررسمی و دوستانه فراهم ساخت.
🧩 گزارش عملکرد واحدهای مختلف:
در ادامه، معاون اجرایی و مدیران واحدهای مختلف گزارشی از اقدامات سهماهه نخست سال ارائه کردند:
واحد اجرایی، پشتیبانی و مالی
• جناب آقای بیات افشار، معاون اجرایی، از زحمات و خدمان کم نظیر ریاست مرکز و همکاران واحدهای اداری، پشتیبانی و مالی قدردانی کرده و به نقش آنها در پیشبرد پروژههای عمرانی موفق در مرکز اشاره نمودند.
• سرکار خانم جمشیدپور، مدیر امور اداری و پشتیبانی، از زحمات و مساعدت های ویژه ریاست مرکز و همکاران تشکر و قدردانی کرده و اقدامات انجامشده در این حوزه را به تفصیل بیان کردند.
1.کارهای عمرانی (لولهکشی فنکوئلهای ساختمان مرکزی، اصلاح برقکشی ساختمان مرکزی، تعویض مهتابیهای قدیمی و کلید و پریز در ساختمان مرکزی و فروشگاه، تعویض لوله رفت دیگ موتورخانه و تعمیر کالکتور و راهاندازی چیلر، نصب پردهها ی جدید در ساختمان مرکز و فروشگاه، نقاشی ساختمان مرکزی و موتورخانه و فروشگاه انقلاب،ساخت انبار برای آرشیو اسناد مالی و اداری، تعمیر و بازسازی کامل سرویسهای بهداشتی، بازسازی و تعریض سالن کنفرانس به همراه اتاق فرمان و ساخت در ورودی جدید، خرید تجهیزات سالن کنفرانس ساختمان مرکزی، برقکشی تلفن فروشگاه بابت آمادهسازی بستر راهاندازی فیبر نوری، ….)
2.خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز (کامپیوتر، فایر وال، میز، صندلی، فایل و لوازم مورد نیاز برای حضور در نمایشگاه بینالمللی، …)
3.اعمال احکام ضریب 1404 و بارگذاری در سیستم توازن و پرداخت مابهالتفاوت احکام
4.راهاندازی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت
5.راهاندازی دستگاه چاپ دیجیتال
6.جابهجایی لوازم اسقاطی مرکز و انتقال آنها به انبار بهشتی
•سرکار خانم بختیاری، مدیر مالی، نیز از ریاست مرکز و همکاران خود تشکر کرده و نکات زیر را برشمردند:
1.سه برابر شدن مزایای رفاهی کارکنان نسبت به سال گذشته
2.دعوت از حسابرس در تیرماه
3.کنترل، تأمین اعتبار و اجرای کامل پروژههای عمرانی
4.پرداخت مابهالتفاوت احکام
5.پیگیری امور جاری حسابداری
برنامهریزی و بودجه
• سرکار خانم تیموری، مدیر برنامه و بودجه، ضمن تشکر از ریاست مرکز، از بهروزرسانی سامانه بودجه خبر دادند و اعلام کردند بررسی هزینههای بودجه سال ۱۴۰۴ در حال انجام است. ایشان افزودند که این بودجه در هیئت امنا مطرح خواهد شد و اقدامات لازم برای تأمین اعتبار و آمادهسازی جهت حسابرسی نیز در حال انجام است.
فروش و بازاریابی
• جناب آقای مهینترابی، مدیر فروش و بازاریابی، از ریاست محترم مرکز و همکاران خود تشکر و قدردانی ویژه کرده و موارد زیر را برشمردند:
1. تجهیز فروشگاه مرکز و نمایشگاه بینالمللی کتاب با رویکرد مشتریمداری.
2. مقایسه آمار فروش، از رشد چشمگیر عملکرد خبر دادند:
• افزایش بیش از صد در صدی فروش نمایشگاهی نسبت به سال گذشته
• ۴ برابر افزایش نسبت به دو سال گذشته
• فروش ۱۸۵۰ جلد بیشتر نسبت به سال قبل و ۲۲۰۰ جلد بیشتر نسبت به دو سال قبل
3. ارسال بیش از80 عنوان کتاب برای تجدید چاپ
ایشان این موفقیت را نتیجه تلاش جمعی تیم دانستند.
حراست
• جناب آقای سلگی، رئیس حراست، ضمن تبریک عید قربان، دهه ولایت و عید غدیر، از زحمات بی شائبه ریاست مرکز و تمامی همکاران در ماههای گذشته قدردانی کردند.
پژوهش و تامین و تولید آثار
• سرکار خانم عبدالحسینزاده، مدیر تأمین و تولید آثار، از کمک ها و مساعدت های سخاوتمندانه ریاست محترم مرکز نسبت به کارکنان مرکز و همچنین از زحمات همکاران پرتلاش واحد پژوهشی تشکر کردند و اعلام نمودند که در پایان سال گذشته بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول و چاپ مجدد آمادهسازی و منتشر شده است.
• جناب آقای راستمنش، مدیر پژوهش و آموزش نشر، از برگزاری دو نشست به مناسبت هفته بزرگداشت زبان فارسی خبر دادند و اعلام کردند که نشست آنلاین با موضوع «ترجمه و تجربه تجدد در عصر پیشامشروطه» بهزودی برگزار خواهد شد. همچنین چاپ کتاب «مقالات اخلاق در پژوهش»، برگزاری دوره «پژوهشنویسی» با حضور دکتر ملکان، و آمادهسازی کتاب یادمان نشر استاد ابوالحسن نجفی نیز در دستور کار قرار دارد.
حوزه ریاست، روابط عمومی و روابط بینالملل
• جناب آقای حسینی، رئیس دفتر حوزه ریاست، روابط عمومی و روابط بینالملل، از زحمات و خدمات صادقانه ریاست محترم مرکز و همچنین تلاشهای همکاران این بخش تشکر کردند و گزارشی از تغییرات عمده سایت مرکز ارائه دادند؛ از جمله:
1.طراحی و راهاندازی ثبتنام آنلاین دورههای آموزشی
2.انتشار ۲۷ مصاحبه و گزارش در بازه نمایشگاه کتاب
3.اطلاعرسانی لحظهبهلحظه در زمان برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب
🎙 جمعبندی و سخنان ریاست مرکز: از ایمان تا عمل، از تعلق تا تعالی
در پایان نشست، دکتر سودمندافشار، ریاست محترم مرکز، ضمن تبریک عید سعید غدیر و ولادت امام هادی (ع)، سخنانی انگیزشی، عمیق و تأملبرانگیز ایراد کردند. ایشان ضمن تبریک عید فرخنده قربان، با اشاره به مفهوم ایثار و ایمان و تسلیم در واقعه قربانی شدن حضرت اسماعیل (ع) فرمودند:
«همه ما تجربه کردهایم که وقتی فرزندمان حتی تب مختصری دارد، چقدر نگران میشویم؛ حال تصور کنید که حضرت ابراهیم (ع) با دستان خود مأمور به قربانی کردن فرزندش اسماعیل شد، بیآنکه بداند خداوند در لحظهای مانع خواهد شد. این یعنی اوج ایمان و طاعت و بندگی. باید این نوع باور یعنی ذبح نفس را در زندگی کاری و فردیمان جاری کنیم.»
ایشان ضمن تأکید بر مقام والای حضرت علی (ع) و عظمت عید سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت بر بهرهگیری از علم، حکمت، عدالت و روح اجتماعی آن امام همام در فضای سازمانی تأکید کردند.
«حضرت علی (ع) را باید در ابعاد واقعی زندگیاش بشناسیم؛ نه فقط در جایگاه تاریخی، بلکه در الگویی که برای زیستن امروز ما ارائه میکند.»
ریاست مرکز از تلاش تمام همکاران در واحدهای مختلف قدردانی ویژه بهعمل آوردند و گفتند:
«من بارها گفتهام، هیچ واحدی در مرکز بیاهمیت نیست؛ از حفاظت فیزیکی تا فروش، از نسخهپردازی تا مالی و اداری و تولید. اگر یکی از این حلقهها نباشد، زنجیره ما کامل نخواهد بود. ما فقط با کار تیمی و همدلی میتوانیم به موفقیت برسیم.»
با اشاره به دستاوردهای مهم مرکز، از جمله ثبت ۵۵ عنوان کتاب چاپ اول، افزایش چند برابری فروش، و حرکت به سمت همکاریهای بینالمللی، بیان کردند:
«از همین امروز باید هدفگذاری جدید داشته باشیم. هدف گذاری مرکز برای فروش در نمایشگاه کتاب سال آینده باید بالای ۳ میلیارد تومان باشد. باید برنامهریزی کنیم، تحلیل داشته باشیم و از بیتالمال حراست کنیم تا سودآوری علمی و فرهنگی ما حفظ شود.»
و در پایان:
«گاهی از خودم میپرسم این علاقه و تعلّق قلبی من به مرکز نشر دانشگاهی از کجا آمده؟ نمیدانم. اما بهخاطر این عشق، تلاشم مضاعف شده است. لطف و عنایت خدا و همراهی شما، باعث شده هیچ لحظهای احساس تنهایی نکنم. این فصل تازه را با امید، تعهد و با تعامل و همدلی و کار و تلاش مضاعف آغاز میکنیم.»