معافيت مالياتي ناشران و كتابفروشان؛ رفع دغدغه از فرهنگي‌ترين اصناف كشور

Rate this post

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، چندي پيش بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت و گو با ايبنا از ارسال نامه‌ وزير ارشاد به رييس جمهور درباره اجراي كامل قانون معافيت مالياتي فعالان حوزه نشر خبر داد.

_x000D_

وي در آن گفت و ‌گو، گفته بود: نامه‌اي از سوي آقاي حسيني به رييس جمهور ارسال شده كه در آن مسايل و مباحث مطرح در حوزه نشر، از جمله اجراي كامل قانون معافيت مالياتي ناشران به شكل مبسوط گزارش شده است.

_x000D_

 خبر خوش

_x000D_

اين خبر البته واكنش هاي بسيار مثبتي را از سوي ناشران كشور در پي داشت. نادر قديانی ‌رييس هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران و كتابفروشان تهران، كه به تازگي به اين سمت انتخاب شده ، به ايبنا گفته بود: اين قانون معافيت مالياتی ‌مصوبه مجلس شوراي اسلامي است كه متاسفانه در برخي موارد، مميزان مالياتي كشور بدان عمل نمي‌كنند. در برخي از شعب مالياتي، اين مساله تفسير به راي مي‌شود و حتي گاهي براي بعضي از ناشران ماليات نيز منظور شده است.

_x000D_

 

_x000D_

تفسير غلط از قانون

_x000D_

اما حسن كياييان، مدير انتشارات نشر چشمه كه خود سال‌ها به جاي قدياني سمت رياست هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران را بر عهده داشته معتقد است كه قانون درباره معافيت مالياتي ناشران،‌صراحت كامل دارد و مشكل پرداخت ماليات مربوط به كتابفروشان است.

_x000D_

كياييان به خبرنگار ايبنا گفت: درماده واحده اي كه در سال 80 مصوب شد، ناشران و كتابفروشان از پرداخت ماليات معاف شدند؛ اما متاسفانه در زمستان همان سال، نام كتابفروشان را هنگام تنظيم بند ل ماده 139 ماليات ها، از قلم انداختند.

_x000D_

وي ادامه داد: اما اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران معتقد بود كه اين قانون كتابفروشان را نيز در برمي‌گيرد و اين صنف فرهنگي نيز از پرداخت ماليات معاف خواهند بود.

_x000D_

وي ادامه داد: اميد است كه هيات دولت اين معافيت مالياتي را در قالب ماده واحده‌اي بر همان قانون يا به عنوان استفساريه‌اي به مجلس برده و پس از تصويب در مجلس شوراي اسلامي، شكل قانوني پيدا كند.

_x000D_

 

_x000D_

فراغ بال ناشران

_x000D_

رضا حاجي بابايي،‌ مدير انتشارات هزاره ققنوس نيز با استقبال از تصويب چنين طرحي در هيات دولت، گفت: اميدواريم موديان مالياتي نيز اجراي كامل قانون را در نظر بگيرند.

_x000D_

وي ادامه داد: برخي از حوزه‌هاي مالياتي متاسفانه با ارائه استدلال‌هاي غلط، در برخي موارد ماليات گرفته‌اند كه مغايرت صريحي با قانون معافيت مالياتي ناشران دارد.

_x000D_

مدير انتشارات هزاره ققنوس در ادامه افزود: اين مصوبه خيال ناشران را از پرداخت ماليات معاف خواهد كرد تا با فراغ بال بيشتري نسبت به گذشته به فعاليت خود ادامه دهند.

_x000D_

 

_x000D_

ناشران بنگاه اقتصادي نيستند

_x000D_

اعظم كيان افراز، يكي از ناشران زن كشور، معتقد است كه اين اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، نشانه حمايت از ناشراني است كه فعاليتشان خدمت به فرهنگ كشور است.

_x000D_

كيان افراز به ايبنا گفت: ناشراني كه در حوزه فرهنگ فعاليت مي‌كنند، بايد از حمايت حداقلي مانند معافيت مالياتي برخوردار باشند كه نامه وزير ارشاد نشانه توجه دولت به اين مساله است.

_x000D_

وي ادامه داد: اگر ناشران، وقت،انرژي و سرمايه‌اي را كه براي انتشار كتابي مي گذارند، براي كار ديگري صرف مي كردند،‌ شايد درآمد چندين برابري مي داشتند.

_x000D_

اين ناشر همچنين تصريح كرد: بر اين اساس و با توجه به فعاليت فرهنگي ناشران، از حمايت وزير ارشاد براي معافيت از پرداخت ماليات، استقبال مي‌كنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *