نخستین جلسه شورای علمی همایش «ادبیات تطبیقی در دهۀ کنونی و چشم­اندازهای آن»

Rate this post
_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 

_x000D_

این جلسه اول آبان 1390در مرکز نشر دانشگاهی با حضور دکتر آذر، دکتر تمیم­داری، دکتر جواریان، دکتر پروینی، دکتر خاتمی، دکتر خدایی، دکتر دادور، دکتر ساجدی، دکتر رسولی، دکتر زیار، دکتر فیروزآبادی، دکتر طهرانچی، دکتر نجومیان، دکتر نظامی­زاده برگزار شد.

_x000D_

ابتدا دبیر علمی همایش، دکتر بهمن نامورمطلق، در خصوص اهداف، ضرورت و سازمان این همایش سخن گفت: این همایش به همت مرکز نشر دانشگاهی برگزار می­شود. ادبیات تطبیقی از رشته­هایی محسوب می­شود که علی­رغم زمینه­های بسیار مناسب در کشور بسیار کم مورد توجه نهادهای علمی کشور قرار گرفته است. از این­رو، ما در زمره کشورهایی قرار گرفته­ایم که ادبیات تطبیقی در آنها عقب مانده است. فعالیتهای انجام­شده اغلب بر اساس تلاشهای فردی صورت می­گیرد.

_x000D_

    امروزه با توجه به اینکه ادبیات به­طور کلی و به دنبال آن ادبیات تطبیقی دچار چالشهای جدی و حتی وجودی شده­اند ما هنوز در آغاز راه­ایم. برخی اعلان مرگ ادبیات تطبیقی را داده­اند و برخی دیگر وضعیت کنونی را به یک نوزایی تعبیر می­کنند. نبود رشته­های مناسب و سرفصلهای به­روز موجب شده است تا جامعۀ علمی ما از این مباحث به­دور باشند. بنابراین برگزاری این همایشها می­تواند بسیار مفید باشد  و حتی می­توان گفت وظیفۀ ما نسبت به دانشجویان است.

_x000D_

به همین دلیل، مرکز نشر دانشگاهی و به­طور دقیقتر حوزۀ مطالعات علوم انسانی مرکز پیشنهاد چنین همایشی را پذیرفت. اعضای حاضر از آن استقبال و بر لزوم این همایش تأکید کردند. برخی از اعضا، دکتر آذر و دکتر پروینی به ارائه گزارش از اقدامات گذشته درخصوص ادبیات تطبیقی پرداختند.

_x000D_

پس از آن قرار شد پیش­نویس فراخوان بررسی.  اعضای هیئت علمی ضمن موافقت با کلیت این پیش­نویس چند بند تازه را نیز به آن اضافه کردند که پیشنهادهای دکتر نجومیان، دکتر زیار، دکتر رسولی در خصوص رسانه و همچنین ادبیات تطبیقی، نظریه­های ادبیات تطبیقی و ادبیات تطبیقی در جامعه ایرانی-اسلامی بررسی و تصویب شد.  همچنین پرسشها و مطالبی را دکتر تمیم­داری، دکتر جواری، دکتر خدایی و دکتر دادور مطرح کردند و دکتر ساجدی، دکتر فیروزآبادی، دکتر خاتمی و دکتر نامور مطلق به گفتگو و بحث دربارۀ آنها پرداختند.

_x000D_

   در پایان دکتر طهرانچی از فعالیتهای مرکز نشر دانشگاهی و توجه این مرکز به نظرهای نو و مباحث مربوط به دانش بومی سخن گفتند. اعضای هیئت علمی، ضمن تصویب محورهای فراخوان، قرار شد موضوع را به دانشکده­های خود و اعضای هیئت علمی آنها توضیح دهند.

_x000D_

 

_x000D_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *