سومین نشست کنسرسیوم محتوای ملی، 7 اسفند ماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد

Rate this post
_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 
 

_x000D_

 

_x000D_

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر دانشگاهی، سومین نشست روسای اعضای کنسرسیوم محتوای ملی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، حجه الاسلام دکتر مهدی خاموشی، حجه الاسلام دکتر احمد واعظی، حجه الاسلام دکتر رسول جعفریان، حجه الاسلام دکتر سعید رضا عاملی، دکتر امید فاطمی، دکتر محمد مهدی طهرانچی، آقای محمد هادی زاهدی و دکتر علیرضا طالب پور، اعضای موسس کنسرسیوم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

_x000D_

دکتر حداد عادل در این نشست، اجتماع رؤسای موسسات مختلف در این کنسرسیوم را منشا خیر و برکت خواند و افزود : این اجتماع از این جهت اهمیت دارد که ثابت می کنیم، می توانیم با همدیگر همکاری کنیم. وی افزود: این کنسرسیوم به صورت خودجوش شروع شد و تعدادی از موسسات به جای اینکه نگران تعدی به یکدیگر باشند، با همنشینی و همفکری به دنبال هدفی واحد هستند و همین برای من شوق انگیز است.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه این کنسرسیوم را نشانه ای برای وحدت حوزه و دانشگاه خواند و تصریح کرد: شعار وحدت حوزه و دانشگاه که توسط امام راحل مطرح شد رمزی است از ضرورت پیوند امروز و دیروز. این پیوند در اعضای کنسرسیوم به خوبی متجلی شده است. ما در میان این جمع سنتی ترین نهاد ها و همچنین امروزی ترین و به اصطلاح علمی ترین نهاد ها را در کنار هم مشاهده می کنیم که همگی برای دستیابی به هدفی مشترک با یکدیگر همفکری و هم اندیشی می کنند.
عمادی دبیر کنسرسیوم محتوای ملی نیز در این نشست با ارائه گزارشی درباره فعالیت های کنسرسیوم گفت: از هشت اسفند ماه سال گذشته که اولین نشست روسای اعضای کنسرسیوم برگزار شد تا به امروز 22 جلسه شورای نمایندگان اعضاء برگزار شده است. به این مجموعه باید جلسات متعددی که با روسای اعضا به طور جداگانه برگزار شده و همچنین حدود 56 جلسه کمیته برنامه ریزی اجرایی کنسرسیوم را هم اضافه نمود. در این جلسات پیرامون اساسنامه و آیین نامه‌های مورد نیاز جهت تعیین و تبیین نحوه همکاری موسسات و مراکز با یکدیگر بحث و تبادل نظر شده است .
وی راه اندازی درگاه محتوای ملی و دسترس پذیری حجم قابل توجهی از اطلاعات موسساتی چون کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، بنیاد دائره المعارف اسلامی، مرکز نشر دانشگاهی، کتابخانه دانشگاه تهران، موسسه تبیان، کتابخانه آستان قدس رضوی و مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را دومین دستاورد یک سال تلاش کنسرسیوم محتوای ملی دانست و بیان کرد: امکان جستجوی متمرکز و یکپارچه در میان  اطلاعات موسسات عضو کنسرسیوم بدون نیاز به اینکه این اطلاعات قبلا در یکجا جمع آوری شده باشند و همچنین استفاده از استاندارد های روز دنیا از جمله مهمترین ویژگی های این درگاه است.
عمادی در ادامه با بیان اینکه تاکنون دسترسی به حدود 380000 عنوان شی رقومی در درگاه کنسرسیوم مهیا شده، گفت: انتظار می رود تا پایان سال دسترسی به 264 هزار و 620 شی رقومی امکانپذیر باشد.
 دکتر طالب پور، مدیر عامل موسسه تبیان نیز در ادامه با بیان اینکه زیرساخت درگاه به گونه ای است که دسترسی به اطلاعات موسسات اجباری نیست، گفت: از یک سو همه موسسات عضو این کنسرسیوم به صورت رایگان اطلاعات می دهند از سوی دیگر سیاست ما توسعه دسترسی بیشتر به اطلاعات است، اما به اعضای هسته اتکا نمی کنیم، البته اگر صاحبان محتوا قیمتی برای فرا داده خود تعیین کنند، سخت گیری نمی شود.
وی همچنین تاکید کرد: یکی از خصوصیات درگاه محتوای ملی این است که اطلاعات منتقل نمی شود، بلکه دسترسی به اطلاعات آزاد می شود، یعنی موسسات تا زمانیکه تمایل داشته باشند، حق دسترسی به اطلاعات خود را باز می کنند.
در انتهای جلسه، اساسنامه کنسرسیوم محتوای ملی به امضای 11 عضو موسس این کنسرسیوم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *