“سید عباس صالحی” در اختتامیه جایزه ی کتاب فصل عنوان کرد: داوری جایزه‌ی کتاب فصل مدلل تر شود

Rate this post

 

_x000D_

این مراسم با حضور “مجید غلامی جویسه” معاون فرهنگی پژوهشی موسسه‌ی خانه‌ی کتاب؛ “سید عباس صالحی” معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و “نجف علی میرزایی” رئیس موسسه ی خانه ی کتاب برگزار شد .

در این مراسم مجید غلامی جویسه معاون فرهنگی پژوهشی خانه‌ی کتاب گفت: در مجموع بیست و هفت دوره برگزاری کتاب فصل 110 هزار چهارصد و چهل و پنج اثر مورد ارزیابی قرار گرفت که از آن میان هزارو صد و نوزده اثر منتخب در بین آثار منتخب چهارصد و هفتاد و پنج اثر به عنوان اثر برگزیده و ششصد و چهل و چهار اثر شایسته ی تقدیر شناخته شد .

وی افزود:‌ امسال به طور کامل شفاف سازی در داوری کتاب فصل انجام می شود و از ابتدای کار داوری تا انتهای آن در کتابچه ای در این مراسم ارائه می شود. فرم های داوری و ملاک های ارزیابی در داوری آثار جایزه ی کتاب فصل در این کتابچه آمده است.

معاون فرهنگی پژوهشی موسسه ی خانه ی کتاب ادامه داد: امسال اسامی داوران را به طور شفاف در کتابچه‌ی جایزه‌ی کتاب فصل ارائه می دهیم بسیاری از داورها علاقمند به بررسی و نقد روند داوری ها در این جایزه هستند.

در ادامه مراسم “سید عباس صالحی” معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: کتاب فصل و هر جشنواره ی دیگر را گاهی می توان با انتظارات حداقلی دید و تقدیر انسانی از زحمت هایی که پدید آورندگان برای نگارش اثر خوب و برتر کشیده اند شود.

وی افزود‌: می توان انتظارات را در زمینه ی کتاب بالاتر برد کتاب فصل و کتاب سال را در مهندسی کتاب اگر این سخن رهبر فرزانه ی انقلاب را شنیدید که کتاب مادر تمدن سازی است و پرونده ی تمدن ها با کتاب تعریف می شود نگاه به کتاب از دید یک محصول فرهنگی خارج می شود کتاب ها تمدن سازی می کنند و شاخص های اوج یا فرود تمدن ها هستند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:‌ تمدن ها با کتاب ها شکل می گیرند اگر چنین نگاهی به کتاب داشته باشیم مهندسی کتاب در تمدن سازی و باز آفرینی تمدنی نقش مهمی پیدا می کند. کتاب را با شش اضلاع ناشر، پدید آوردنده، اطلاع رسانی، ترویج کتاب و مخاطب بشناسیم. جشنواره های کتاب باید بتوانند ما را به این اضلاع شش گانه نزدیک و نزدیک تر کنند .

صالحی اظهار داشت: اینکه پایش هایی در زمینه ی کتاب صورت بگیرد تحلیل تغییرات در کتاب اتفاق بیفتد هرکتاب فصلی فرصتی برای پایش تغییرات است .همچنین منظرهای دیگری از قبیل اقتصاد، دیپلماسی، آینده ی کتاب و فرهنگ مناسبات فرهنگ مکتوب مورد توجه قرار گیرد. تکنولوژی فرهنگی در هر مقوله ی دیگری که باید یا حداقل می توانند فرصتی برای مهندسی کتاب را ایجاد کنند در حد تکریم پدید آورندگان جوایز ادبی نباید محدود بماند.

وی بیان کرد‌:‌ جشنواره هایی مانند کتاب فصل را سطحی برای بازخوانی و بازنویسی کتاب باید دانست کسانی که در خانه ی کتاب مسئولیت برگزاری این جایزه را برعهده دارند گام به گام جلوتر بیایند این جشنواره ها فرصتی برای بدن ها نباشد در پرتو جشنواره ها کتاب های خوب شناخته شود.

صالحی تصریح کرد: انبوه عرضه ی کتابها و کتاب نماها فرصت را برای نمایش کتاب خوب ایجاد کند . سهم رسانه ها برای معرفی بهتر آثار برگزیده در جایزه های ادبی زیاد است. مقوله ی دیگری که در فرآوری جشنواره ها ادامه پیدا می کنند متعدد و متکثر هستند.

وی افزود:‌ نخستین بار داوران جایزه ی کتاب فصل اعلام رسمی و شفاف شدند مسئولیت داوری خود را پذیرفته و پاسخگوی داوری خود هستند. داوری جایزه کتاب فصل مدلل تر شود و با شاخص های بهتری در داوری آثار مواجه شویم.

صالحی اظهار داشت: ده ها پروژه را می توان از جشنواره های ادبی انتظار داشت امیدواریم بار دیگر که دور هم جمع می شویم چند گام بلندتری از این مرحله برداشته باشیم.

در پایان مراسم با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نجف علی میرزایی مدیر عامل خانه ی کتاب ، نجف قلی حبیبی دبیر علمی جایزه ی کتاب فصل و غلامی جویسه معاون فرهنگی پژوهشی خانه کتاب از برگزیدگان جایزه ی کتاب فصل تقدیر شد.

_x000D_

 

_x000D_

برگرفته از:‌  باشگاه خبرنگاران

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *