مراسم افتتاح سامانه نشر مجلات علمی پژوهشی كشور در نمایشگاه مطبوعات

Rate this post

 

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

 

_x000D_

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر دانشگاهی مراسم افتتاح سامانه نشر مجلات علمي ـ پژوهشي كشور، نهم آبان ماه با حضور معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، رييس مركز نشر دانشگاهي و اصحاب رسانه در سالن شماره دو نمايشگاه مطبوعات در مصلاي امام خميني (ره) برگزار شد.

_x000D_

در ابتدا، دكتر محمد مهدي‌نژاد، معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم با ابراز خرسندي از راه‌اندازي سامانه سنم، عنوان كرد: راه‌اندازي پايگاهي در صحنه مجازي، نقشي تعيين كننده‌ در درج مقالات علمي و محصولات پژوهشي دارد. در صورت نبود مجلات در كشور، افراد مجبور بودند آثار خود را براي انتشار به ديگر كشورها بفرستند كه اين امر داراي آسيب‌هاي بسياري است.

_x000D_

وي يكي از نكات منفي ارسال آثار به ديگر كشورها را گسترش نيافتن توليد علم در كشور دانست و افزود: بنابراين در حوزه‌هاي پراهميتي نظير علوم انساني كه به صورت بومي كاربرد دارد، چاپ آثار علمي در كشور صورت نمي‌گيرد. تا چندي پيش تعداد مجلات و نشريات منتشر شده در كشور بسيار محدود بود كه توسط دانشگاه‌ها و انجمن‌هاي علمي با گرفتاري‌هاي زياد منتشر مي‌شد.

_x000D_

دكتر مهدي‌نژاد، عدم توفيق ناشران در فعاليت‌هاي اجرايي، چاپ و صفحه‌بندي مجلات را يكي از مشكلات در حوزه نشر برشمرد و توضيح داد: ناشران خارجي نظير نشر «الزوير» نه تنها مشكلي در ارتباط با فعاليت‌هاي اجرايي ندارند، بلكه اين فعاليت براي آنها سودآور است و نوعي تجارت محسوب مي‌شود.

_x000D_

وي با اشاره به اين كه طرح سنم با تلاش مركز نشر دانشگاهي در راستاي جهش علمي و تحقيق در حوزه علم و فناوري در منطقه راه‌اندازي شده است، افزود: با راه‌اندازي اين پايگاه در پنج سال آينده شاهد چندين برابر شدن تعداد نشريات و مجلات خواهيم بود. براساس اين طرح توليدكنندگان علم بدون دغدغه عمليات اجرايي و صرف هزينه اضافه به فعاليت مي‌پردازند.

_x000D_

در ادامه، دكتر محمدمهدي طهرانچي، رئیس مركز نشر دانشگاهي عنوان كرد: تحول عظيم در حوزه نشريات دانشگاهي كشور براساس سند چشم‌انداز و بيانات مقام معظم رهبري اتفاق افتاده است. اين فعاليت با همكاري موسسه فرهنگي تبيان با طراحي بيش از يك هزار مجله علمي ـ پژوهشي و علمي ـ ترويجي در كشور منتشر شده است، البته در سال‌هاي نزديك شاهد گسترش تعداد مجلات علمي كشور در اين پايگاه خواهيم بود.

_x000D_

وي طراحي سامانه مجلات علمي كشور را عامل رشد جريان علمي دانش در كشور و در ايام نمايشگاه مطبوعات خوش يمن دانست و اظهار داشت: در حال حاضر اين سامانه در پايگاه isj.iup.ir قابل ملاحظه است. ناشران علاقه‌مند براي پر كردن فرم در اين سايت مي‌توانند، اعلام آمادگي خود را براي اقدامات بعدي نشان دهند. در حال حاضر مجلات دانشگاه شهيد بهشتي و مركز نشر دانشگاهي در سيستم تعريف شده‌اند.

_x000D_

در پايان سيد حامد وزيري، معاون اجرايي مركز نشر دانشگاهي، سامانه سنم را هماهنگ كننده و ايجاد كننده بستري براي توليد محتوا در كشور دانست و افزود: تمام اطلاعات در صفحه اصلي مجلات نمايه و براساس گروه مجلات، شماره و اطلاعات مشخص شده است. آنچه در يك مجله علمي مورد توجه است، نويسنده، داور و هيات تحريريه و قسمت بعدي نيز جستجو براي يافتن مقالات مورد نياز است.

_x000D_

در پايان مراسم نيز معاون پژوهشي وزير علوم، سامانه مركز نشر مجلات علمي كشور را افتتاح كرد.

_x000D_

تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *