به گزارش واحد روابط عمومی و اطلاع رسانی مرکز نشر دانشگاهی، شنبه ۲۴ تیر- آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر و تجلیل از ناشران آثار برگزیده و شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.
این برنامه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیئت علمی، داوران، پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر و ناشران آثار برگزیده و شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور و اصحاب قلم، فرهنگ و رسانه و همچنین ریاست مرکز نشر دانشگاهی برگزار شد.
در خصوص کتاب تألیفی دکتر محمدحسن ابریشمی که مرکز نشر دانشگاهی اقدام به چاپ اثر نموده است می توان گفت:
کتاب رستنیها و پدیدههای نباتی در تاریخ طبری پژوهشی ژرف و پردامنه در باب رستنیها و درختان و پدیدههای گیاهی منسوب به آنها مندرج در تاریخ طبری است که به همان ترتیب حوادث تاریخی، در سه گفتار شامل 463 عنوان اصلی و فرعی تدوین شده است. عناوین اصلی به رستنیها و پدیدههای نباتی اختصاص یافته و عناوین فرعی بیانگر زمان وقوع هریک از حوادث و وقایع و خبرها است. گفتار اول با عنوان «از آغاز تا اسلام» دارای 105 مبحث است که نخستین آنها به «آفرینش زمین، آب، خاک، درخت، قلم، نی» اختصاص یافته است. گفتار دوم با عنوان «بعد از اسلام تا پایان سال سیصد و دو هجری» (914 م) شامل 88 مبحث است که در اولین آنها شرح چگونگی دستیابی به چوبهای سقف خانة خدا آمده و در آخرین مبحث از بُستان ابن عامر و بارش بیسابقة برف و امراض و آفات در بغداد سخن رفته است. گفتار سوم با عنوان «قبل و بعد از اسلام تا پایان قرن سوم هجری» در 46 مبحث دربردارندة مباحثی خاص دربارة رستنیها و کشتنیهایی است که به دو گفتار پیشین ارتباط دارد. مطالب 239 مبحث کتاب با استناد به مندرجات 15 جلد تاریخ طبری نگاشته شده است. همچنین به منظور مقابله یا مقایسه و رفع ابهام یا اشتباه به فراوانی مطالبی از 2 جلد تاریخ بلعمی و 5 جلد تاریخنامة طبری و 7 جلد ترجمة تفسیر طبری نقل و تحلیل شده است. افزون بر این، از منابع متعدد تاریخی و متون کهن فراوان بهره گرفته شده است. در پیشگفتار به تفصیل دربارة هدف و علل و چگونگی پژوهش و تدوین مطالب و تألیف کتاب سخن رفته است، و در 130 صفحه نمایههای دهگانة پایانی کتاب فهرستهای راهنمای گوناگونی از مندرجات کل صفحات کتاب آمده است که مخصوصاً نمایههای 8 و 9، با حدود 500 مدخل، کاملاً تازگی دارد.