سلسله نشستهای اخلاق پژوهش
5
بدترین و بهترین کاربستها در اخلاق همترازخوانی
گزارشی تجربهمحور
دکتر رضا رجبعلی بگو
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
داوری پژوهشها و بروندادهای آنها گونهای رفتارِ علمی است که برای بررسی دقیق، عالمانه و منصفانه یک اثر یا فعالیت علمی یا پژوهشی اهمیت بسیار زیادی دارد. این فرایند ذهنی، دربرگیرندة تلاش برای بررسی اصالت، ارزش، اثرگذاری، نوآورانهبودن و بهطور کلی اهمیت یک اثر یا فعالیت پژوهشی است. افزون بر این، این فعالیت علمی یکی از اجزای جداییناپذیر اخلاق نشر علمی نیز محسوب میشود و داوران همراه با نویسندگان، سردبیران و ویراستاران از مهمترین اجزای نشر علمی، بهویژه نشر مقالههای علمی در نظر گرفته میشوند. با توجه به نقش نظام ارزیابی و داوری درکیفیت محتوای مقالهها و حیات علمی این مجلهها، و در نتیجه سلامت نشر علمی، توجه به اصول اخلاقی انتشار و رهنمودهای تهیه شده برای داوران و همترازخوانان، سردبیران و نویسندگان اهمیت بسیار زیادی دارد. در این سخنرانی تلاش خواهد شد با اشاره به مهمترین مؤلفههای اخلاق داوری در هشت بُعد «پایبندی به زمان»، «رعایت محرمانگی»، «نبود سوگیری»، «توجه به برخورد منافع»، «توجه به بدرفتاری پژوهشی»، «بیان احترامآمیز و منصفانه»، «پیشنهاد سازنده و عینی» و «مسئولیتپذیری و پاسخگویی» و معرفی چند موقعیتهای فرضی برای نقض اخلاق، گزارشی کوتاه و تجربهمحور از بدترین کاربستها در اخلاق همترازخوانی ارائه شود. در این گزارشها، آسیبها و چالشهایی که به سبب رعایت نکردن اخلاق همترازخوانی به زیستبوم مد نظر در این موقعیتها وارد میشود معرفی و تشریح شود.
سلسله نشستهای اخلاق پژوهش با همکاری مرکز نشر دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، با مدیریت علمی دکتر علیرضا ثقهالاسلامی عضو هیئت علمی ایرانداک و مدیریت اجرایی حسین راستمنش از مرکز نشر دانشگاهی، با هدف گسترش و ترویج ارزشهای اخلاقی در پژوهشهای علمی و دانشگاهی برگزار میشود.
سهشنبه هشتم خرداد 1403
ساعت 17 تا 19
لینک شرکت در نشست: