نشست ناشران دانشگاهی امروز، پنجم آبان ماه در سالن همايش‌هاي رايزن برپا شد

Rate this post

به گزارش روابط عمومی نخستين نشست ناشران دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي عضو شبكه شعف (عرضه فراگير كتاب دانشگاهي) از سوي مركز نشر دانشگاهي، با حضور مسوولان مركز نشر دانشگاهي و روساي انتشارات‌ دانشگاه‌ها، پنجم آبان ماه در سالن همايش‌هاي رايزن برپا شد.

_x000D_

 در ابتداي اين نشست، دكتر محمدمهدي طهرانچي، ‌رئیس مركز نشر دانشگاهي، ‌جلوه‌هاي گوناگون نشر را شامل گردآوري، ‌تصحيح، شرح، تاليف، ترجمه و تصنيف معرفي كرد و افزود: در حال حاضر ناشران تخصصي دانشگاهي صرفا به تاليف كتاب‌هاي درسي و ناشران عامه دانشگا‌هي به كتاب‌هاي كمك درسي مي‌پردازند، در حالي كه بايد مخاطب گوناگون دانشگاهي مورد توجه قرار گيرد.

_x000D_

 وي با تاكيد بر اين كه اكنون تحولات عظيمي در حوزه نشر بر مبناي فناوري اطلاعات در كشور صورت گرفته است، يادآور شد: با الكترونيكي شدن چاپ كتاب در كشور و استقلال مولفان و مترجمان در حوزه حروف‌نگاري و ويرايش، امكان به خطر افتادن فعاليت ناشران در زمينه چاپ و نشر كتاب زياد است.

_x000D_

دكتر طهرانچي نيازهاي حوزه نشر را شامل كيفيت‌ بالا، كميت گسترده، ارايه به‌هنگام توزيع گسترده محتوا و عدم تكرار آثار به شمار آورد و افزود: اركان اصلي نشر كتاب شامل توليد محتوا، عرضه و بازاريابي و توليد فني اثر است. متاسفانه سهم ناشران دانشگاهي به عنوان جامعه علمي كشور بسيار كمتر از مورد نياز است.

_x000D_

 وي با تاكيد بر اين كه مركز نشر دانشگاهي دو طرح پژوهشي، شبكه عرضه فراگير كتاب‌هاي داشگاهي (شعف) و شبكه عرضه فراگير مجلات علمي ـ‌ پژوهشي سامانه نشر مجلات علمي (سنم) را به جامعه علمي كشور ارايه كرده است،‌ افزود: مراسم رونمايي از طرح شعف نيز در نمايشگاه مطبوعات صورت خواهد گرفت.

_x000D_

 رئیس مركز نشر دانشگاهي هدف از اجراي طرح شعف را اصلاح و كارآمدسازي نظام عرضه كتاب‌هاي علمي دانشگاهي،‌ ايجاد يك محيط عرضه و تقاضاي پويا، بهره‌گيري كامل از فناوري اطلاعات به عنوان يكي از اجزاي مديريت دانش دانست و تصريح كرد: همچنين براساس اين طرح، شبكه‌اي بالغ بر 47 دانشگاه‌ و پژوهشگاه‌  با يكديگر مرتبط شده‌اند.

_x000D_

 وي درباره راه‌اندازي پورتال شبكه مجازي كتاب توضيح داد: ‌هدف از ايجاد اين شبكه نيز ايجاد راهكارهايي براي تسهيل جست‌وجوي محققان و علاقه‌مندان در محيطي مشخص است. مركز نشر دانشگاهي با عضويت در كنسرسيون صاحبان محتوا به نمايندگي از كتابخانه ملي ايران، ‌كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، كتابخانه آستان قدس رضوي، سازمان تبليغات اسلامي و دانشگاه تهران در اين محيط حاضر شده است.

_x000D_

 دكتر طهرانچي در ادامه افزود: با توجه به اين كه نخستين مكان كتاب بايد در كتابخانه‌ها باشد، بنا به همكاري اعضاي شبكه شعف با يكديگر بايد كتاب‌ها فهرست‌نويسي و نمايه شود. اكنون زيرساخت‌هاي اين فعاليت آماده شده و ناشران در سراسر كشور قادر به استفاده از اطلاعات كتاب‌ها خواهند بود.

_x000D_

 

_x000D_

در ادامه دكتر جان‌اله كريمي‌، رييس انتشارات دانشگاه تهران با اشاره به دشوار بودن ارايه يك راهكار موثر و مفيد در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، ‌توضيح داد: ناشران دانشگاهي علاوه بر اين كه با چالش‌هاي گوناگوني از جمله مقررات دانشگاهي و رقابت با بخش خصوصي مواجه هستند، بايد به نيازهاي دانشجويان  همچنين دغدغه‌هاي فرهنگي جامعه نيز توجه كنند.

_x000D_

 وي با تاكيد بر اين كه در راستاي راه‌اندازي از شبكه شعف، گام‌هاي اساسي براي برطرف كردن مشكلات ناشران برداشته مي‌شود، يادآور شد: انتشارات دانشگاه تهران از سال 1325 فعاليت خود را با چاپ نخستين كتاب با عنوان «حراست بيولوژي» آغاز كرد و در ابتدا به صورت اداره كل دانشگاه تهران و سپس در سال 1327 با تاسيس نخستين چاپخانه به شكل موسسه انتشارات دانشگاه تهران به فعاليت پرداخته است.

_x000D_

 

_x000D_

رييس انتشارات دانشگاه تهران، دكتر «پرويز ناتل خانلري» را نخستين شخصي دانست كه در حوزه نشر دانشگاه تهران گام برداشت، اظهار داشت: پس از وي افرادي نظير ذبيح‌الله صفا، ايرج افشار و سايرين در حوزه فرهنگي به تاليف ميراث‌هاي ادبي و فرهنگي بسياري  فعاليت گماردند. در سال‌هاي اخير سياست نويني براي كيفي‌سازي كتاب‌ها براي چاپ و نشر كتاب در نظر گرفته شده است كه البته بايد رشد كمي نيز هدفمند صورت گيرد.

_x000D_

 وي با تاكيد بر اين كه براساس اين رويكرد، دانشكده‌ها بايد خلاءهاي درسي خود را اعلام و افراد مناسبي براي رفع آن‌ها در نظر گيرند، توضيح داد: ديگر سياست جديد دانشگاه در حوزه تاليف كتاب به زبان‌هاي خارجي است. البته در مميزي اين كتاب‌ها امتياز ويژه‌اي به كتاب‌هاي لاتين داده مي‌شود. تعداد كل كتاب‌هايي كه تاكنون انتشارات دانشگاه تهران منتشر كرده شامل،‌3100 عنوان كتاب و 5000 نسخه با تجديد چاپي‌هاست. در سال 88 نيز تعداد 514 عنوان كتاب منتشر شده كه از اين تعداد 104 عنوان چاپ نخست بودند.

_x000D_

در ادامه نسرين پرويزي، معاون واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي با اشاره به اين كه مجموعه واژه‌گزيني فرهنگستان سومين موسسه زبان و ادب فارسي محسوب مي‌شود، توضيح داد: گروه دستور خط فارسي و شيوه املايي فارسي، مستقيم با نشر و زبان فارسي در ارتباط است. اين موسسه با همكاري مركز نشر دانشگاهي به فعاليت واژه‌گزيني علمي پرداخته است.

_x000D_

وي با اشاره به اين كه با مطالعه كتاب‌هاي درسي مدارس و مقايسه آن‌ها با كتاب‌هاي دانشگاهي بر آن شديم تا در مرحله نخست واژه‌هاي بيگانه را از كتاب‌ها حذف كنيم، ‌تصريح كرد: استانداردسازي واژه‌ها و جملات بايد از همان دوران ابتدايي در مدارس صورت گيرد تا زبان مكتوب فارسي بومي شود.

_x000D_

 پرويزي زبان را هويت ملي هر كشور دانست و گفت: درصورتي كه زبان بومي‌سازي نشود، ارتباطي كه ميان مراكز دانشگاهي و مردم وجود دارد، از ميان مي‌رود. در حال حاضر بسياري از دروس نظير رايانه به استثناي حروف اضافه و ربط، داراي واژه‌هاي بي‌شمار بيگانه است. انتظاري كه از اساتيد فرهنگستان زبان و ادب فارسي مي‌رود بر واژه‌سازي درست كتاب‌هاي درسي است.

_x000D_

 وي در ادامه افزود: ‌تا پايان سال جاري، فرهنگي با عنوان تمامي استادان فرهنگستان در يك مجموعه چهار جلدي و سه جلدي منتشر شده و 25 هزار واژه نيز مصوب مي‌شود.

_x000D_

 

_x000D_

نشست ناشران كتاب‌هاي دانشگاهي صبح امروز، پنجم آبان ماه در سالن همايش‌هاي رايزن آغاز شده و تا عصر ادامه دارد.

_x000D_

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *