چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم

Rate this post
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از واشنگتن پست، والدین امروز هنگام انديشيدن به کودکی خود با تصویر ساعاتی روبه رو می شوند که پس از اتمام فصل مدرسه در کنار والدین خود کتاب می خواندند و حتی ساعت های مختص به این کار را داشتند اما امروزه کودکان علاقه کمتری به خواندن کتاب نشان می دهند.

کتابخوانی در تابستان همواره بخشی از زندگی دانش آموزان بوده است. تابستان فرصتی است تا کودکان راهی به گوشه های تخیل ذهن خود بیایند اما امروزه والدین این فعالیت لذت بخش را پر استرس جلوه می دهند و فرزندان خود را دچار تنش می کنند. والدین در پی آن هستند با دیدن فرزندان خود در حال کتابخوانی به خود بقبولانند که آنان از برنامه درسی در ماه های تعطیل مدرسه عقب نمی مانند.

در این میانه والدین دچار سوءتفاهم از نیازهای واقعی فرزند خود می شوند. اگر می خواهید همیشه فرزندان کتابخوانی داشته باشید نباید فقط نگران فصل تابستان باشید و آنان را فقط در تعطیلات به کتابخوانی تشویق کنید.

 یکی از نکات فراموش شده درباره کودکان این است که والدین به اهمیت دانش شفاهی در سطوح اولیه سوادآموزی کودک بی توجهی می کنند. دانشمندان معتقدند اگر دلتان می خواهد فرزندانتان کلمات را به درستی ادا کنند، برداشتی درست از یک متن داشته باشند، دانش جدید خود را با آنچه پیش از آن آموخته اند ترکیب کنند، و در زمینه های شناختی گامی موفق بردارند؛ بهتر است به هنر مکالمه توجه بیشتری داشته باشند.
سخن گفتن با کودکان موضوعی حیاتی است. بهتر است به فکر موضوعی باشید که کودکان را ترغیب به صحبت کردن کند. پایه و اساس سوادآموزی تجربه اجتماعی، کشف چیزهای جدید، و بازی است.

از آنجا که والدین از زاویه دید خود و نه کودک به دنیا می نگرند از خاطر برده اند که کتاب خواندن برای کودکان کار سختی است. بعضی والدین از شنیدن این موضوع که کتاب خواندن نیاز به 97 درصد سواد درست خواندن کلمات را دارد متعجب می شوند اما کودک باید قادر باشد از هر 100 کلمه 97 تای آن را صحیح بخواند. در این صورت است که کودک ما وارد حوزه لذت از خواندن خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد اگر درصد صحیح خواندن بین 94 تا 97 درصد باشد کودک در حال یادگیری است اما اگر 93 درصد باشد کودک از خواندن کتاب منزجر خواهد شد. اگر فکر می کنید این درصدها بسیار بالا است بهتر است کتابی ناآشنا را باز کنید که فردی در آن ده درصد کلمات را با لغات پرطمطمراق و عجیب جایگزین کرده باشد آن گاه است که درمی یابید تا چه اندازه درک لذت از کتاب غیرممکن خواهد شد.

پس اگر دلمان می خواهد فرزندان کتابخوانی داشته باشیم بهتر است تنش را از خود دور کنیم و آن ها را در رقابت با دیگر کودکان ندانیم و داستان هایی را به فرزندانمان معرفی کنیم که مطمئن باشیم سواد خواندن کلمات آن را دارند.

موضوع دیگری که والدین به آن بی توجهی می کنند این است که اغلب دوست دارند داستان هایی برای فرزندان خود خریداری کنند که دارای پیامی باشد و از خاطر می برند که کودک نیاز به خواندن داستان ها و شخصیت های جذاب دارد تا به کتاب روی خوش نشان دهد.

احترام گذاشتن به دنیای کودکان نکته مهم دیگری است که والدین از آن غافل می مانند. گاهی کودکان ساکت می شوند و به یک وسیله خاص برای مدتی طولانی نگاه می کنند. سکوت کودک در ذهن والدین گناه بزرگی است اما کودک نیز دوست دارد دنیایی برای خود بسازد که والدین در آن دخالتی نداشته باشند. به جای غر زدن و نگرانی بهتر است هرازچند گاهی آنها را بیرون ببرید تا فعالیت های فیزیکی با دیگر کودکان داشته باشند. شاید به نظر برسد که کودکان امروز بیش از حد به بازی های کامپیوتری و دنیای مجازی روی خوش نشان می دهند اما همین کودکان وقتی به پارک برده می شوند با اشتیاق زیاد با دیگران بازی می کنند. پس باید بدانید که رفتار کودک شما تابعی از رفتار شما با او خواهد بود.

در نهایت اینکه اگر دلتان می خواهد فرزندان کتابخوانی داشته باشید بهتر است بیشتر از پیش با او سخن بگویید، به او عشق بورزید و به سخنان او با علاقه گوش دهید. در وهله دوم بهتر است گاهی از سر راه او کنار بروید تا خود به تنهایی دنیای اطراف خود را کشف کند. این موضوع نه تنها سبب می شود عاشق کتاب شود بلکه عاشقانه زندگی خود را دوست خواهد داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *